McDonald’s | Consument laat het afweten
McDonald’s rapporteerde voor het eerst in dertien kwartalen een omzetdaling. Over het afgelopen kwartaal daalde de wereldwijde vergelijkbare omzet op jaarbasis met 1%.
KeyBanc Capital Markets stelt dat hoewel de omzetdaling in de VS in lijn was met de verwachtingen, de cijfers suggereren dat de trends in juli niet zijn verbeterd.
De analisten voegen er wel aan toe dat McDonald’s stappen zet om haar waardepropositie aan te pakken, onder andere met de introductie van het ‘Value Meal’ voor $5. Verder kunnen schaal- en concurrentievoordelen van het merk op termijn zorgen voor een groter marktaandeel. KeyBanc Capital Markets heeft het koersdoel verlaagd met $5 naar $305 en het advies laten staan op ‘kopen’.
‘Goed gepositioneerd’
BMO Capital Markets vindt dat McDonald’s zeer goed gepositioneerd blijft voor waardegeoriënteerde consumenten. De analist denkt dat de Amerikaanse fastfoodketen in staat zal zijn om de omzet te herstellen en de komende periode een gemakkelijkere vergelijkingsbasis heeft. Het advies blijft ‘kopen’, wel is het koersdoel neerwaarts bijgesteld van $330 naar $315.
Bank of America stelt dat het nieuwe budgetmenu aan populariteit wint onder consumenten met lagere inkomens. Dit wordt echter meer dan teniet gedaan door aanhoudende negatieve consumententrends in de VS.
Vleesprijzen en kostenbeheersing
Voor de tweede jaarhelft denkt Bank of America dat lagere rundvleesprijzen en een betere kostenbeheersing ervoor kunnen zorgen dat de marges op peil blijven. De analist heeft het koersdoel met $10 verlaagd tot $278 bij een houdadvies.
Goldman Sachs vindt het van belang dat McDonald’s het McSmart-menu in de VS heeft verlengd tot eind augustus en dit gaat uitbreiden naar andere landen. De analisten herhalen hun houdadvies, omdat ze zien dat de prijzenoorlog in de fastfoodmarkt en de gedaalde consumentenvraag de omzet drukken. Het koersdoel is verlaagd van $288 naar $284.