Dataverwerker | Meer dan alleen loonstrookjes
Automatic Data Processing (ADP) viert dit jaar het 75-jarig bestaan. Ten tijde van de oprichting in 1949 was de eerste naam Automatic Payrolls. Anders dan die naam misschien doet vermoeden, werden loonadministraties toen handmatig verwerkt. In 1961 werd de bedrijfsnaam gewijzigd naar Automatic Data Processing en volgde een beursnotering. Ook begon rond die periode de omslag richting de eerste vormen van automatisering, zoals ponskaarten.
Inmiddels is ADP verregaand geautomatiseerd en gedigitaliseerd. Het bedrijf is, zeker ook bij volgers van financiële data, bekend als de loonstrookjesverwerker. Maandelijks geven de cijfers van ADP een indicatie over hoe de werkgelegenheid van de Verenigde Staten zich ontwikkelt. Via ADP ontvangt een op de zes werkende Amerikanen het salaris, waarmee de cijfers van ADP over banengroei en mate van loonstijging een snelle eerste indicatie geven.
Maar ADP is veel groter dan de Verenigde Staten en loonstrookjes alleen. Het bedrijf is wereldwijd een van de grootste aanbieders van diensten en software op het gebied van Human Capital Management (HCM). Niet alleen in Noord-Amerika, maar in alle werelddelen worden de producten en diensten van ADP aangeboden, aan meer dan een miljoen klanten, verspreid over 140 landen.
Dit gaat van heel kleine bedrijfjes (16% van de omzet), tot aan internationale spelers (15% van de omzet) als Amazon. Wereldwijd worden ruim 41 miljoen werknemers via ADP uitbetaald. Naast deze salarisverwerking geven de diensten van ADP klanten diverse andere mogelijkheden. Het voordeel voor klanten is dat de oplossingen hen kostbare tijd en geld besparen.
ADP investeert immers in het bedenken van oplossingen, waarvan de investeringskosten verdeeld worden over de vele klanten. Een bijkomend voordeel voor ADP is dat nieuwe klanten direct erg winstgevend zijn. Buiten acquisitiekosten hoeven relatief weinig extra kosten gemaakt te worden.
Groeiende taart
De omzet van $19,2 mrd uit gebroken boekjaar 2024 (tot en met juni) kwam voor $6,2 mrd uit Professional Employer Organisation (PEO) Services, vrij vertaald diensten voor een professionele werkorganisatie. PEO Services is een totaalpakket waarbij ADP de relevante personeelszaken in handen neemt, waaronder (gezamenlijk) verantwoordelijkheden en aansprakelijkheden van een klant.
Zeker voor kleinere ondernemers weegt de tijd die zij investeren in kennis op gebied van goed werkgeverschap niet op tegen het uitbesteden van bepaalde diensten. ADP heeft bijvoorbeeld programma’s voor ziektekosten- en levensverzekeringen, tandartszorg, ongevallenverzekeringen, pensioenbeleggingen, enzovoorts, die voldoen aan de geldende wet- en regelgeving. Maar ook voor grotere organisaties, die zelf een HR-organisatie hebben, kan het aantrekkelijk zijn om onderdelen uit te besteden.
Naast het PEO alles-in-een-pakket is er Employer Services, met een omzet van $13,0 mrd. Daarbij selecteert een klant welke diensten deze specifiek wel en niet wil afnemen.
ADP schat de totale markt voor haar diensten op meer dan $150 mrd en verwacht dat deze met 5-6% per jaar zal blijven groeien. ADP is binnen die markt de grootste speler, maar met een marktaandeel van 10% valt toch nog veel van de groeiende taart te winnen. Volgens cijfers van ADP uit de meest recente strategieupdate, groeide het bedrijf in de jaren 2018-2021 1,5-2,0 procentpunt harder dan de markt. Door verdergaande digitalisering ging de omzet per FTE in vijf jaar met ruim 25% omhoog, terwijl daarbij het aantal klantcontacten met ruim 20% daalde. Logischerwijs stijgen de marges die ADP behaalt.
Dividend
Er zijn meerdere redenen om ADP als tip te noemen. Het is een mooi groeiaandeel in combinatie met een defensief karakter. Meer dan 90% van de omzet die ADP jaarlijks haalt is wederkerend. Het bedrijf doet daarnaast veel aan marketing om nieuwe klanten binnen te halen. De afgelopen tien jaar ging de omzet gemiddeld zo’n 6% per jaar omhoog. Opvallend daarbij is de robuustheid van de omzetgroei. Ieder jaar lag de omzet hoger dan het jaar ervoor, dus ook in een crisisjaar als 2020.
De vrije kasstroom is in die periode ruimschoots verdubbeld. En doordat ADP structureel aandelen inkoopt, is de winst per aandeel de afgelopen tien jaar verdrievoudigd.
Naast aandeleninkoop is er een groeiend dividend: het dividendrendement bedraagt momenteel 2,2%. Dat dividend is inmiddels 49 jaar op rij verhoogd, waarmee ADP een ‘dividend king’ in wording is. En dan wel een waarbij het dividend jaarlijks meestal met dubbele cijfers groeit. In 2020 was er een uitzondering met een voorzichtige verhoging van 2,2%, maar die werd in 2022 ‘rechtgetrokken’ met een toename van 20,2%.
Bekijk ook het dossier Dividendbeleggen
De toekomstverwachtingen zien er vergelijkbaar uit als de historie: voorspelbare groei van omzet, winst en dividend. In een onzeker beursklimaat is zo’n stabiel groeibedrijf een prettige belegging. De waardering is daar wel naar. Bij een winst per aandeel van $9,18 voor het net afgelopen gebroken boekjaar 2024 (juni) heeft ADP een koerswinstverhouding van 28,5.
Waardering van aandeel ADP
Voor 2025 verwacht ADP een omzetgroei van 5-6% en verdere verbetering van de marges, waarna de winst per aandeel 8-10% hoger moet uitkomen, oftewel rond de $10,00. De geschatte koerswinstverhouding komt dan uit op 26,2. Dat oogt nog altijd prijzig, maar is historisch gezien voor ADP redelijk normaal of zelfs iets aan de onderkant van de gemiddelde waarderingen.
Daarmee verwacht ik dat ADP zeker voor de buy-and-hold belegger van kwaliteitsaandelen een heel prettig aandeel is met voor de middellange termijn jaarlijks een 9% groei van de winst per aandeel, aangevuld met ruim 2% dividendrendement. Echte koopjesjagers kunnen beter een dip afwachten, maar grote inzinkingen zijn wel een zeldzaamheid voor dit aandeel.
Fondscode (ticker | ADP |
Beurs | NYSE |
Koers dd … | 259,47 |
Hoogste koers 12 mnd | 269,49 |
Laagste koers 12 mnd | 205,54 |
Beurswaarde | $105 mrd |
K/w 25 (t) | 26,2 |
Dividendrendement | 2,2% |