Airbnb | Amerikaanse consument minder reislustig
In het tweede kwartaal waren er 125,1 miljoen boekingen, jaar op jaar een stijging van 9%. De omzet in het tweede kwartaal was met $2,75 mrd in lijn met de gemiddelde analistenverwachtingen en lag 10% hoger dan de $2,5 mrd van een jaar geleden.
Lagere nettowinst
Onderaan de streep resteerde een nettowinst van $555 mln, wat beduidend minder was dan de $650 mln van een jaar eerder. De oorzaak hiervoor lag voor een groot deel in een hogere belastingdruk, doordat uitgestelde belastingen nu wel betaald moesten worden.
Lees ook Accommodatieplatform gaat verwachtingen overtreffen
De ebitda, waar onder andere de belastingen nog niet vanaf zijn, steeg wel met 9%. De winst per aandeel lag met $0,86 duidelijk onder de $0,98 van een jaar geleden en ook duidelijk onder de analistenconsensus van $0,91.
Vooruitzichten Airbnb minder rooskleurig
Vooral de vooruitzichten die Airbnb schetste waren minder rooskleurig. Het bedrijf ziet een vertragende vraag van Amerikaanse gasten en temperde de jaar op jaar groeiverwachtingen qua boekingen in het derde kwartaal. Voor het vierde kwartaal werd expliciet helemaal nog geen verwachting afgegeven.
Airbnb staat niet op zichzelf. Ook reisplatform Booking.com ziet een minder reislustige Amerikaanse consument en hotelketens Mariott en Hilton constateren in de Verenigde Staten een afzwakking van het aantal geboekte kamers.