Lotus Bakeries | Kwaliteit heeft een prijs
De producent van het bekende speculooskoekje Biscoff wist met een omzetgroei van 19,6% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder dan ook de verwachtingen van analisten te kloppen. Uit de cijfers blijkt dat de vraag naar de producten van Lotus Bakeries nog altijd hoog is, want de volumes namen met meer dan 16% toe. Het waren dus niet zozeer de prijsverhogingen die zorgden voor de hogere verkopen. De nettowinst steeg met 21,8% naar € 72,1 mln.
Ceo Lotus Bakeries
In een toelichting liet CEO Jan Boone weten content te zijn met de behaalde resultaten. Tegelijkertijd gaf hij aan dat het moeilijk zal worden om het groeitempo vast te houden. De onderneming botst namelijk op de korte termijn tegen haar productiecapaciteitsgrens aan. In België en de VS draaien de fabrieken al op volle toeren, zeven dagen in de week en in haar nieuw te openen fabriek in Thailand zal het pas tegen 2026 speculoos kunnen bakken.
Hierdoor zijn analisten (en eveneens door het stevige prijskaartje dat aan het aandeel hangt) terughoudend over de beleggingskansen op korte termijn. Bij een geschatte k/w 2024 van 58 (consensusschatting) voorziet de meerderheid Lotus Bakeries, dat de afgelopen twintig jaar aandeelhouders gemiddeld een rendement van 30% per jaar bezorgde, van een houdadvies.