Apple | AI als nieuw verdienmodel
Apple rolt gefaseerd Apple Intelligence uit. Het AI-systeem dat spraakassistent Siri verbetert en helpt bij het automatisch genereren van e-mails en afbeeldingen, is al beschikbaar als bètaversie.
Naar verwachting zal het kort nadat de iPhone 16 in de verkoop gaat officieel worden gelanceerd. In eerste instantie zullen Chinezen en Europeanen geen toegang hebben tot de nieuwe functionaliteiten.
Software en diensten vormen een steeds belangrijkere inkomstenbron voor Apple. In het afgelopen kwartaal bracht de dienstendivisie Apple $24,2 mrd op en dat is uniek. Veel andere hardwarefabrikanten zijn er nog niet in geslaagd om software te gelde te maken. Apple biedt naast Apple TV+ ook Apple One aan, een abonnement dat voor $19,95 gebruikers toegang geeft tot verschillende diensten, waaronder Apple Music.
Lees ook Ontketenen van AI-revolutie
Hoge investeringen
Counterpoint Research verwacht dat Apple de hoge investeringen die gepaard gaan met AI zal willen doorberekenen aan zijn gebruikers, door de meer geavanceerde apps in abonnementen te gieten. Dit is niet ongebruikelijk.
Zo biedt OpenAI abonnementen aan voor geavanceerdere ChatGPT-functies en brengt Microsoft kosten in rekening voor zijn AI Copilot-tool. Ook Apple’s grote rivaal Samsung zou verschillende verdienmodellen voor zijn geavanceerde software overwegen.
De analist stelt dat Apple Intelligence het bedrijf de mogelijkheid biedt om zijn toch al loyale klantenbestand verder aan zich te binden. De AI zal namelijk leren van het gedrag van de gebruiker en verder personaliseren. Counterpoint Research schat in dat Apple tussen de $10-20 per maand zou kunnen vragen voor Apple Intelligence en het mogelijk als onderdeel van Apple One zal aanbieden.