Walmart | Het gaat goed met de Amerikaanse consument
Op diezelfde donderdag bevestigde Walmart, die in de defensieve portefeuille zit, met zijn kwartaalcijfers hoe goed het de Amerikaanse consument momenteel vergaat. De nettowinst over het tweede kwartaal van het gebroken boekjaar 2025 steeg van 4,9 naar $5,4 mrd en de omzet ging omhoog van 162 naar $168 mrd.
De wereldwijde e-commerceomzet steeg met 21%, terwijl de advertentie-inkomsten zelfs met 26% toenamen. De sterke prestaties van de wereldwijde e-commerce zijn indirect ook te danken aan de Amerikaanse consument, aangezien Amerikaanse bedrijven en consumenten gemiddeld elke maand ruim 70 miljard dollar meer importeren dan exporteren. Dit impliceert dat de Amerikaanse consument ook andere economieën wereldwijd ondersteunt, omdat hun aankopen de bedrijven stimuleren die goederen en diensten leveren aan de VS.
Sterke cijfers Walmart stuwen de koers
De stijging van advertentie-inkomsten met 26% die Walmart liet zien is bovendien een positief teken dat de westerse wereld niet op een recessie afstevent. Bedrijven zijn namelijk geneigd als eerste te besparen op advertenties wanneer economische vooruitzichten verslechteren.
De koers van Walmart schoot omhoog op het nieuws over de sterke positie van de Amerikaanse consument, met een stijging van 7%, wat het totale rendement van Walmart in 2024 op 41% bracht.