Betaalplatforms | Adyen en PayPal maken indruk met mooie cijfers
In een cijferseizoen waarin ondernemingen soms hard worden afgerekend op tegenvallers, springen betaalbedrijven Adyen en PayPal eruit met enthousiaste koersreacties na het uitbrengen van respectievelijk de halfjaar- en kwartaalresultaten.
Op het Beursplein schoot de koers van Adyen met maar liefst 12% omhoog na de cijferpublicatie op donderdag 15 augustus. Ruim twee weken eerder boekte PayPal op woensdag 30 juli een winst van bijna 9% op de cijferdag.
Verschillende bedrijfsmodellen
Het is te kort door de bocht om de meevallers volledig toe te schrijven aan de groei van het digitale betaalverkeer. Hoewel beide ondernemingen daar duidelijk van profiteren, zijn er grote verschillen qua bedrijfsmodel. Adyen handelt het betaalverkeer af voor grote ondernemingen, zoals H&M, McDonald’s, Meta en Netflix. Dat geldt voor transacties in lokale vestigingen, maar ook voor online bestellingen.
Voor bedrijven is deze dienstverlening van groot belang. Er is dan ook een sterke band en jaarlijks stapt minder dan 1% van de klanten over naar een andere partij.
Zo’n overstap is bovendien een gevoelige, complexe aangelegenheid. Toen online veilinghuis eBay er in 2018 voor koos om de financiële transacties door Adyen te laten afhandelen in plaats van door (voormalig) dochteronderneming PayPal, gingen er jaren overheen voordat deze transitie voltooid was.
In zekere zin surft Adyen dan ook mee op de goede gang van zaken bij de uitdijende klantportefeuille. In de toelichting op de halfjaarcijfers schreef de onderneming dat ruim 80% van de groei te danken is aan een toenemend aandeel in het betaalverkeer bij bestaande klanten. Dit zijn veelal grote multinationals, waarvan de omzet gestaag groeit en de klanten steeds vaker digitaal afrekenen in plaats van contant.
Omzetgroei
Die sterke positie geeft Adyen voldoende inzicht in de toekomstige resultaatontwikkeling om te voorspellen dat de omzet in de periode tot en met 2026 met 20% tot 30% groeit. In de eerste helft van 2024 groeide de inkomsten met 24% naar €913,4 mln. De onderneming houdt voorlopig vast aan de groeiprognose.
In dit opzicht legt PayPal de lat een stuk lager. Bij de publicatie van de halfjaarcijfers waagde het concern zich voor het eerst in 2024 aan een omzetprognose. PayPal mikt op een omzetgroei van circa 5% in het lopende jaar. Een belangrijke reden voor het minder voorspelbare inkomstenprofiel is dat het bedrijf zich met betaalapps zoals Vemco vooral richt op de consumentenmarkt. Daar is het omschakelen naar een nieuwe betaaldienst een kwestie van het installeren van een nieuwe app, terwijl dat voor Adyen-klanten een complexe, technische, juridische en operationele exercitie is.
Het grote verschil in marktpositie en in fase van de groeicyclus, wordt weerspiegeld in de maatstaven waarop beide bedrijven zich laten afrekenen. Adyen mikt behalve op de eerder genoemde omzetgroei in 2026 ook op een ebitda-marge van 50% of meer. Dat laatste heeft de onderneming overigens volledig in eigen hand. In de eerste helft van 2023 kelderde de ebitda-marge onverwacht naar 43,3% vanaf 58,6% een jaar eerder omdat Adyen ervoor koos om flink te investeren in groeikansen op de Amerikaanse markt en in het platform-segment. Vorig jaar dijde het personeelsbestand uit van 3332 naar 4196 voltijdbanen.
Inmiddels betalen die investeringen zich terug. De Noord-Amerikaanse omzetgroei van 30% (tot €243,9 mln) lag het afgelopen halfjaar duidelijk hoger dan in andere regio’s. En in het platform-segment nam het afgehandelde betaalvolume met 59% toe naar €79,1 mrd. Wanneer de bijdrage van eBay buiten beschouwing blijft, zou dat groeitempo zelfs 91% zijn.
Winstmarge
PayPal rekent zichzelf voornamelijk af op de aangepaste vrije kasstroom. Die nam in het afgelopen kwartaal met 31% toe naar $1,1 mrd. Het bedrijf gebruikt deze geldinstroom meestal volledig voor de inkoop van eigen aandelen. De netto-kaspositie van $6,1 mrd biedt voldoende ruimte voor investeringen in nieuwe groei-initiatieven. Daarnaast focust PayPal op het verdedigen van de aangepaste operationele winstmarge. Die steeg in het afgelopen kwartaal met 231 basispunten naar 18,5%. Samen met een meevallende aangepaste omzetgroei van 9% naar $7,9 mrd was die margeverbetering de belangrijkste oorzaak voor de koersstijging na de cijferpublicatie.
Behalve van de sterke resultaten kreeg PayPal ook een koersduwtje in de rug door het besluit van Apple om het eigen betaalsysteem open te stellen voor andere partijen. Die beslissing is onderdeel van een akkoord met de Europese Commissie, die zo wil voorkomen dat het technologiebedrijf te veel greep krijgt op het betaalverkeer via smartphones. Voor de klantenbinding en de omzet is het positief dat PayPal een nieuw kanaal kan aanboren. Naar verwachting kan de inkomstengroei volgend jaar opschakelen richting 10%.
De marge op transacties die via het betaalsysteem van Apple lopen, ligt echter beduidend lager dan bij de dienstverlening onder eigen naam. Een grote uitdaging wordt dan ook om beleggers goed inzicht te geven in de verwachte margeontwikkeling en zo tegenvallers te voorkomen. Ook Adyen is niet immuun voor margedruk. In het eerste halfjaar daalde de zogeheten take rate van 17,3% naar 14,7%. Deze vergoeding voor het afhandelen van betalingsverkeer staat onder druk doordat grote klanten relatief wat minder afdragen.
Advies aandeel Adyen op ‘houden’
De sterke marktpositie van Adyen is net als de snelle omzetgroei en de wijze waarop het bedrijf de ebitda-marge kan sturen een heel aantrekkelijke eigenschap voor beleggers. Daar hangt echter een heel hoog prijskaartje aan. Naar schatting komt de omzet in 2026 uit op €3,2 mrd en de ebitda en vrije kasstroom op ruim €1,6 mrd. De verhouding beurswaarde/vrije kasstroom voor dat jaar is met 25,4 behoorlijk hoog.
Omdat de koers scherp reageert op cijferpublicaties en rentebewegingen, ontstaan er de komende tijd waarschijnlijk betere instapmomenten voor het aandeel. Het houdadvies voor Adyen blijft dan ook gehandhaafd.
Advies aandeel PayPal op ‘kopen’
Dat geldt ook voor de koopaanbeveling van PayPal. De omzetgroei van 8% tot 10% ligt beduidend lager dan bij Adyen en ook op margegebied is de onderneming wat kwetsbaarder. Maar beleggers betalen momenteel slechts 11,1 maal de verwachte vrije kasstroom voor het aandeel.
De gunstige margeontwikkeling en de wijze waarop PayPal in het lopende jaar voor $6 mrd eigen aandelen inkoopt, maken het positieve plaatje compleet.