Alibaba | E-commerspeler weet nog niet te overtuigen
De grootste e-commercespeler van China wist in het eerste kwartaal van haar gebroken boekjaar nog wel een omzetgroei van 4% te bewerkstelligen, maar op het punt van de winstgevendheid vielen de kwartaalcijfers tegen. Hogere uitgaven aan onder andere marketing en salesacties zorgde ervoor dat er onder aan de streep minder overbleef.
Aandeleninkoop Alibaba
Aandeelhouders die het vertrouwen houden in Alibaba zullen geduldig moeten wachten op betere tijden en daarvoor worden ze bij de bekende e-commercespeler wel beloond. Aan het einde van het eerste kwartaal bedroeg de netto kaspositie van de onderneming bijna $80 mrd. Op de huidige beurswaarde van $202 mrd, is de netto kaspositie daarmee verantwoordelijk voor een behoorlijk groot deel van de marktkapitalisatie.
Dit stelt het management in staat om te blijven investeren in haar platformen en daarnaast flinke pakketten aan eigen aandelen in te kopen. Dit gebeurt ook op grote schaal onder het huidige inkoopplan van $25 mrd. In het afgelopen kwartaal kocht de onderneming voor $5,8 mrd aan eigen aandelen in. De onderneming lijkt daarvoor niet te veel te hebben betaald, want op de huidige beurskoers van $83,91 is het aandeel bij een geschatte k/w 2025 van 9 niet al te duur te noemen. Het dividendrendement is bescheiden en bedraagt 1,2%.