Nestlé | Wisseling van de wacht
Aandeelhouders in de Zwitserse onderneming die bekend staat om haar sterke merken als Nescafé, KitKat, Smarties, Häagen-Dazs en S.Pellegrino hopen erop dat de nieuwe topman op termijn weer wat meer groei kan realiseren en dat er minder incidenten zullen plaats vinden. Met als streven dat Nestlé over niet al te lange termijn haar oude bijnaam als kwaliteitsaandeel weer kan gaan waarmaken.
In de periode 2018 tot en met 2023 steeg de omzet bij Nestlé slechts met 1,7% van CHF91,8 mrd naar CHF93,4 mrd. Daarnaast kwam de onderneming de laatste jaren meerdere malen negatief in het nieuws. Eerder dit jaar bleek een van de dochters van Nestlé bijvoorbeeld nog behandeld kraanwater te verkopen als mineraalwater. Hetgeen zorgde voor imagoschade.
Dividendverhoging Nestlé
Meer focus op portefeuille optimalisatie dient eveneens de kansen te vergroten van een herstel van het aandeel op de beurs. Hetgeen in de praktijk betekent dat van minder rendabele activiteiten afscheid dient te worden genomen.
Het aandeel Nestlé dat al bijna 30 jaar op rij haar dividend weet te verhogen verloor de laatste twee jaar 21,7% van haar beurswaarde.