Kinepolis | Getroffen door zwak filmaanbod
Het beperkt aantal filmreleases is een gevolg van de staking die Hollywood vorig jaar wekenlang heeft getroffen. Bioscoopuitbater Kinepolis ontving in het eerste halfjaar dan ook ‘slechts’ 13,97 miljoen bezoekers.
Dat is 16,7% minder dan in de periode januari-juni 2023. Geografisch gezien is de grootste daling voor Nederland (-22,3% tot 1,29 miljoen bezoekers). Maar ook België (-15,4%) en Spanje (-20,9%) laten een stevige terugval zien. Luxemburg (-11,5%) en Frankrijk (-11,2%) kunnen de schade nog enigszins beperken.
Nettowinst verdwijnt
Het is duidelijk dat de groep een dergelijke afname in bezoekersaantallen niet kan opvangen door hogere opbrengsten uit verkoop van duurdere tickets (‘Box Office’) als de opbrengsten uit verkoop van dranken en snacks (‘In-Theatre Sales’) per bezoeker en een verdere stijging door hogere consumptie van meer premium bioscoopervaringen.
Lees ook Kinepolis | Staat nu ook het houdadvies onder druk?
Maar wel enigszins beperken. De opbrengsten zakken bijna 15% tot €242,8 mln. De ebitdal (ebitda, aangepast voor huur) schuift nog wat dieper weg: -42,3% tot €37,1 mln en onderaan de streep bleef er eigenlijk niks meer over: €0,1 mln als nettoresultaat (was €20,8 mln in eerste jaarhelft 2023). Gelukkig ziet het er voor de tweede jaarhelft een stuk beter uit. Vandaar ook de positieve koersreactie.
Advies aandeel Kinepolis op ‘houden’
Voor de wat langere termijn blijf ik fan van het aandeel Kinepolis. De normalisering in het aanbod van Hollywood en de internationale expansie moeten binnen afzienbare tijd weer voor koerspotentieel kunnen zorgen. Dus ik vermoed dat ik weldra weer tot een adviesverhoging kan overgaan, maar voorlopig blijf ik op ‘houden’.