Off-price retail | Kansrijke speler in sterke markt
In de laatste podcast van Beleggers Belangen was er al aandacht voor de twee grootste Amerikaanse off-price retailers TJX Companies en Ross Stores die in tegenstelling tot veel andere retailers juist recordcijfers rapporteren en records breken op de beurs.
Beide aandelen werden in het verleden al eens getipt in Beleggers Belangen als sterke dividendaandelen. Ross Stores (beurswaarde $51 mrd) was vlak voor de uitbraak van de coronapandemie zelf kortstondig een Dividend Aristocrat en ook TJX Companies (beurswaarde $135 mrd) was hard op weg naar ‘Dividend Aristocrat’-status alvorens er aan de noodrem werd getrokken in 2020.
Record dividend en koers
Sindsdien herpakten beide bedrijven zich en inmiddels worden record dividenden uitgekeerd en staan de beurskoersen op de hoogste niveaus ooit. Het geheim van de off-price retailers is dat ze merkproducten (vooral kleding, schoenen en tassen) tegen fors lagere prijzen, vaak minder dan de helft van de originele verkoopprijs, in kleine aantallen met vaak slechts enkele exemplaren per maat, aanbieden in hun honderden winkels. De artikelen, vaak overtollige voorraad van de grote merken, worden groot ingekocht en verdeeld over de winkels. De doorloopsnelheid is zeer hoog, vooral omdat de combinatie van een zeer lage prijs met een zeer beperkte voorraad, aanzet tot meer impulsaankopen in de winkels.
Juist in crisistijd, met veel Amerikanen die minder te besteden hebben en continu naar koopjes zoeken, draaien de off-price retailers op volle toeren, wat eerder deze maand nog maar eens bleek uit de veel beter dan verwachte kwartaalcijfers van zowel Ross als TJX Companies.
Burlington Stores
Een derde speler in de off-price retailmarkt is het veel minder bekende, en met een beurswaarde van $17,5 mrd aanzienlijk kleinere Burlington Stores. De inmiddels ruim 1000 winkels van Burlington bieden een breed assortiment aan producten, waaronder kleding, schoenen, huishoudelijke artikelen, schoonheidsproducten en accessoires, allemaal tegen aanzienlijk gereduceerde prijzen, meestal 20-60% onder de normale winkelprijs.
Het bedrijf richt zich op prijsbewuste consumenten die kwaliteitsartikelen van bekende merken willen kopen zonder de volle prijs te betalen. De geschiedenis van Burlington Stores gaat terug tot 1972, toen Monroe Milstein het bedrijf oprichtte onder de naam “Burlington Coat Factory.” Aanvankelijk lag de focus op het verkopen van jassen en bovenkleding tegen lage prijzen. De eerste winkel opende in Burlington, New Jersey, wat ook de naam van het bedrijf inspireerde.
In de jaren 70 en 80 breidde Burlington zijn productaanbod geleidelijk uit met andere kledingcategorieën, zoals pakken, jurken en sportkleding, waardoor het uitgroeide tot een volledige warenhuisketen met steeds meer vestigingen in de Verenigde Staten. In 2006 werd Burlington van de beurs gehaald door private equity bedrijf Bain Capita om in 2013 terug te keren met een notering in New York onder ticker symbool BURL. Vandaag de dag blijft Burlington zich net als TJX en Ross Stores verder uitbreiden met vele tientallen nieuwe vestigingen per jaar. Het boekjaar 2024, dat eindige in februari, werd afgesloten met 1007 winkels in 46 Staten en Puerto Rico, tegen 927 vestigingen een jaar eerder. Dit jaar wil Burlington in totaal 100 nieuwe winkels openen en op langere termijn mikt het bedrijf op een expansie naar 2000 winkels.
Onderlinge verschillen
Ross Stores en TJX Companies verschillen op enkele belangrijke punten van Burlington. Ross richt zich met sober ingerichte winkels vooral op kleding en modeaccessoires, met een kleiner assortiment aan huishoudelijke artikelen. TJX Companies, daarentegen, is het moederbedrijf van diverse ketens, zoals T.J. Maxx, Marshalls, en HomeGoods, en biedt een breder assortiment aan producten dan Ross, met aparte, qua inrichting vaak fraaiere winkels die gespecialiseerd zijn in mode, woonartikelen, en sportuitrusting.
Bovendien is TJX veel sterker internationaal gericht met ook verschillende winkels in Nederland (onder de naam TKMaxx). Burlington bevindt zich qua aanbod en winkelervaring tussen Ross en TJX in met een breed scala aan producten, een sterke focus op kleding en een nettere winkelomgeving dan Ross, maar met minder diversiteit in woonartikelen dan TJX. De woonartikelen zijn goed voor zo’n 20% van de omzet van Burlington, dat 21% van de verkopen realiseert met dameskleding, 17% met herenkleding en 27% met schoenen en accessoires.
Burlington, dat achterblijft bij Ross en TJX met een lagere winstmarge en minder verkopen per m2, wil met de Burlington 2.0 strategie een inhaalslag maken door naast kostenbesparingen onder meer extra te investeren in de bevoorradingsketen, technologie en inkooppersoneel. Ook wordt geëxperimenteerd met kleinere (nieuwe) winkels. Burlington, dat zijn omzet tussen 2013 en 2013 jaarlijks met gemiddeld 8% zag groeien, mikt tegen 2028 mede dankzij 500 extra winkels op een operationele marge van 10% tegen 5,7% over het jongste boekjaar, wat meer in lijn is met Ross (12%) en TJX (11%). Groot pluspunt is daarbij de sterke balans als ondersteuning van de groeiambities de komende jaren met een schuldratio (net debt/ebitda) van 0,7 dankzij de focus op schuldreductie sinds de IPO beursgang, toen de schuldgraad nog bijna 4 was.
Aandelen Burlington kopen
Mede hierdoor betaalt Burlington, in tegenstelling tot Ross en TJX, nog altijd geen dividend, wat eigenlijk het enige minpunt is van dit aandeel. De omzet over het tot eind januari lopende boekjaar 2025 zal naar verwachting met ruim 9% groeien tot $10,6 mrd en versnellen naar dubbele cijfers in de komende jaren.
Met een geschatte k/w van 36 is het aandeel niet goedkoop (Ross zit op 25, TJX op 29) maar Burlington groeit veel sneller en kan qua marges nog flink terrein winnen. Wie weet volgt uiteindelijk ook een dividend. Gezien het grillige koersverloop de laatste jaren is Burlington bij voorkeur op dips koopwaardig voor de lange termijn.
Fondscode (ticker) | BURL |
---|---|
Beurs | NYSE |
Koers 30/8 | $268,24 |
Hoogste koers 12 mnd | $278,99 |
Laagste koers 12 mnd | $115,66 |
Beurswaarde | $17,5 mrd |
Koers-winstverhouding 2024 (t) | 36 |
Dividendrendement | – |
Productstructuur | Fysiek |