Industrie | Twee aandelen voor beleggers die door de cyclus heen durven kijken
In de sector Industrie Nederland volgen we bij Beleggers Belangen elf aandelen. Slechts twee daarvan (Renewi en Kendrion) staan sinds het begin van het jaar qua rendement op een bescheiden plusje. Daarmee blijft deze groep aandelen duidelijk achter op de S&P500 en de AEX-index, die in dezelfde periode een rendement van respectievelijk 19,5% en 19,4% opleverden.
Dat de Nederlandse industrieaandelen dit jaar achterblijven, is geen verrassing. De aandelen binnen dit segment staan namelijk bekend om hun cyclische karakter. Voor een ritje op de korte termijn kunnen beleggers (speculanten eigenlijk) inspelen op bewegingen in de cyclus. Wetenschappelijk onderzoek heeft echter uitputtend aangetoond dat timen bij beleggen erg lastig is en dat het meestal rendement kost.
We raden beleggers daarom aan door de cyclus heen te kijken en de aandelen van sterke bedrijven vast te houden en/of op te pikken, ook al gaat het economisch wat minder. We bespreken twee kansrijke aandelen.
Nederlandse industrieaandelen
Aalberts
Aalberts ontstond als groep industriële ondernemingen in 1975 en groeide in de jaren erna gestaag. In 1987 volgde een notering aan de beurs en sindsdien is de winst opgelopen van €1,3 mln naar €373,4 mln in 2023. De marktkapitalisatie steeg sinds de beursintroductie van €40 mln naar bijna €5 mrd.
Aalberts is daarmee een mooi voorbeeld dat ook kleine cyclische bedrijven groot kunnen worden op de beurs. Het management van de onderneming heeft de laatste jaren flink aan de weg getimmerd. Hierdoor begint Aalberts steeds meer op een technologiebedrijf te lijken in plaats van enkel een industrieel toeleverancier. Vandaag de dag legt de groep de nadruk op vier eindmarkten: het verduurzamen van gebouwen, industriële niches, duurzaam transport en de halfgeleiderefficiency-markt. Met deze activiteiten is Aalberts goed gepositioneerd om te profiteren van trends als klimaatverandering, urbanisatie en het zogenoemde internet of things.
De groei zal echter niet lineair plaatsvinden en er zulke telkens dips komen in de cyclus. Analisten zien 2024 als een overgangsjaar. Met name de verkopen uit het verduurzamen van gebouwen vielen in de eerste helft van 2024 tegen, doordat de vraag in het bijzonder in Duitsland flink achterbleef. Ook op een aantal andere eindmarkten blijven de marktomstandigheden uitdagend door een krimp van de industriële productie in de Europese Unie. Daarnaast liepen ook de verkoopaantallen van elektrische voertuigen terug, wat zich laat voelen in het segment duurzame transportoplossingen.
Desalniettemin slaagde Aalberts erin de schade beperkt te houden met een autonome omzetkrimp van 3,9% over de eerste zes maanden van dit jaar, waarbij het de ebita-marge van 15% redelijk op peil bleef.
Advies aandeel Aalberts op ‘kopen’
Mocht de economie in Europa weer aantrekken – mede door steun vanuit de overheid – dan lijkt een winst per aandeel van €3,90 in 2026 tot de mogelijkheden te behoren. Rekening houdend met het gegeven dat in het verleden beleggers regelmatig bereid waren om meer dan 15 maal de winst te betalen voor Aalberts, lijkt een beurskoers van €58,50 er in te zitten. Dat biedt een mooi opwaarts potentieel van 65% voor deze onderneming, die beschikt over een sterk track record en stevige balans.
Kendrion
Kendrion, specialist in elektromagnetische remmen, behoort met een marktkapitalisatie van €196 mln tot de kleinere ondernemingen op de beurs. Het is een van de weinige cyclische aandelen die die dit jaar in de sector Industrie Nederland in de plus staan. Dit hebben de aandeelhouders te danken aan de keuzes die het management heeft gemaakt. Deze onderneming werd de laatste jaren op de beurs voornamelijk gezien als een toeleverancier aan de automobielindustrie en daar paste een behoorlijk lage waardering bij. Kijken we onder de motorkap van de activiteiten dan is dat niet geheel terecht. In 2022 en 2023 was het segment industrie namelijk gemiddeld verantwoordelijk voor 50% van de totale omzet en voor 75% van het operationeel resultaat. Met deze activiteit werden daarnaast aanzienlijk hogere marges behaald. De gemiddelde ebitda-marge van het segment industrie kwam uit op bijna 16% waar de marge bij de automotive-activiteiten bleef steken op circa 5%.
Een positieve ontwikkeling is dan ook dat het management de automotive-activiteiten heeft weten verkopen, de afronding ervan zal plaats vinden in het derde kwartaal van dit jaar. Daarmee blijft een onderneming over die actief is op eindmarkten waar de komende jaren nog behoorlijk wat groei valt te verwachten, met een aantrekkelijke marge door trends als robotisering, automatisering en elektrificatie. Als aandeelhouder dient u wel door de cyclus heen durven te kijken. Doordat zowel de Chinese als Duitse economie kwakkelt, kampt Kendrion met uitdagende marktomstandigheden. In het tweede kwartaal van 2024 daalde de omzet van voorgezette activiteiten daardoor met 7% naar €78 mln. Daarnaast gaf het management aan dat het herstel langer op zich laat wachten dan eerder gedacht. Hierdoor hoeven aandeelhouders in de tweede helft van 2024 nog geen verbetering te verwachten.
Advies aandeel Kendrion op ‘kopen’
Uit de halfjaarcijfers bleek dat de nettoschuld/ebitda verhouding met 2,8 nog relatief hoog is, maar de balans zal op korte termijn aanzienlijk verbeteren zodra de verkoop van de automotive-tak is afgerond. Mocht de economie in China en Europa weer wat kunnen aantrekken, dan ligt een winst per aandeel in 2026 van €1,40 in het verschiet. Op de huidige beurskoers van €13 komt de geschatte k/w 2026 dan uit op slechts 9. Daarmee lijkt het aandeel behoorlijk aantrekkelijk gewaardeerd. Mede doordat aandeelhouders voor het wachten worden beloond met een dividendrendement dat naar onze inschatting op de huidige koers boven de 4% zal uitkomen, herhalen we het koopadvies. We zien de Capital Markets Day van Kendrion op 5 september met vertrouwen tegemoet.