InPost | Sterke vooruitgang marges
Beleggers waren te spreken over de halfjaarcijfers van InPost. Het aandeel sloot bijna 12% hoger. De Poolse uitbater van pakketkluizen blijft zijn netwerk flink uitbreiden en ziet dat terug in de resultaten. In het tweede kwartaal verwerkte het bedrijf ruim 264 miljoen pakjes, een toename van 23% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.
Op de Poolse thuismarkt gingen de volumes met 20% omhoog naar 170,4 miljoen pakjes, terwijl de pakketvolumes in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk ruimschoots verdubbelden naar 29,1 miljoen. InPost blijft daarmee veel harder groeien dan de e-ecommerce-markt, die in het VK en Frankrijk zelfs licht kromp. Door de aanhoudende expansie van het netwerk weet het bedrijf zijn marktaandeel te vergroten. Zo steeg het aantal pakketautomaten met 29% naar 40.671 stuks.
Uitbreiding
Prioriteit ligt bij de uitbouw van het netwerk in de twee grootste buitenlandse markten: het VK en Frankrijk. Ondanks de investeringen weet InPost de winstmarges in deze markten op te voeren. Positief is dat nu ook de Franse dochter Mondial Relay weet aan te haken en de ebitda-marge in het tweede kwartaal kon vergroten naar 17,0% (+370 basispunten).
In Polen daalde de marge zoals verwacht licht naar 46,2%. Toch steeg de ebitda-marge op groepsniveau van 32,2% naar 33,8%. Het aangepaste ebitda kwam daarmee uit op PLN887,3 mln (€207 mln), een plus van 28,6% vergeleken met het tweede kwartaal van vorig jaar. Het eerste halfjaar werd afgesloten met een nettowinst van PLN591,2 mln (€138 mln), tegen PLN243,9 mln (€57 mln).
Oprukkende concurrentie
InPost is iets positiever geworden over de groei van de e-commercemarkt in Polen, terwijl het de verwachting voor de internationale markten licht neerwaarts heeft bijgesteld. Gezien de dominantie van de thuismarkt (60% van de groepsomzet) kan de omzet- en volumegroei dit jaar positief verrassen. De prognose van een gelijke ebitda-marge werd gehandhaafd, waarbij de marge in Polen op een hoog niveau stabiliseert en die in de internationale markten duidelijk zal toenemen.
Buiten Polen kunnen de winstmarges op termijn nog flink omhoog, al is het Poolse niveau voorlopig onrealistisch. InPost domineert de Poolse markt. Het heeft hier twee derde van alle pakketkluizen in handen en een marktaandeel van 48% in de business-to-consumer-markt.
In de andere markten groeit het stevig maar de concurrentie zit ook niet stil. Partijen als DPD, DHL en GLS investeren eveneens flink in een netwerk van kluizen en afhaalpunten in bestaande winkels. Daarmee spelen ze in op de verwachte groei van het aantal pakketleveringen via ophaalpunten naar 29% van alle pakketvolumes in 2025, tegen nog slechts 15% in 2020.
Advies aandeel InPost op ‘houden’
Door de oprukkende concurrentie dreigt er op termijn meer prijsdruk te ontstaan. Op 24 keer de verwachte winst voor 2025 is het aandeel InPost voldoende gewaardeerd en blijft het advies ‘houden’.
HALFJAARCIJFERS | ||
in mln PLN | 2024 | 2023 |
Omzet | 5035 | 4122 |
Ebitda | 1647 | 1247 |
Nettowinst | 591 | 244 |