Oogheelkundige aandelen | Scherper zicht op rendement
Bijziendheid, verziendheid, glaucoom, droge ogen en staar zijn enkele van de oogproblemen waar veel mensen mee te maken hebben of krijgen. Gelukkig is er een veelvoud aan oplossingen en hulpmiddelen aanwezig, variërend van brillen en contactlenzen tot medicijnen en oogoperaties.
EssilorLuxottica taxeert de waarde – op basis van consumentenprijzen – van de markt voor brillenglazen, -monturen, contactlenzen, leesbrillen en zonnebrillen op €120 mrd. Brillenglazen en -monturen zijn volgens de Frans-Italiaanse marktleider goed voor zo’n twee derde hiervan. De jaarlijks gemiddelde groei van deze markt bedraagt naar verwachting van EssilorLuxottica zo’n 5%.
Carl Zeiss Meditec becijfert de waarde van de markt voor contactlenzen (en producten voor het onderhoud ervan), intra-oculaire lenzen (ook implantaat- of kunstlenzen genoemd), apparatuur voor chirurgische oogbehandelingen en oogmedicijnen op ruim €45 mrd. Concurrent Alcon noemt in het meeste recente jaarverslag een jaarlijks gemiddelde groei van 5% over de periode 2023-2028 voor de markt voor apparatuur voor oogbehandelingen, implantaatlenzen, stents en materialen voor oogartsen.
De oogheelkunde- en verzorgingsmarkt laat al jaren een stabiele groei zien door meerdere positieve, langlopende, trends. Uiteraard de vergrijzende wereldbevolking en stijgende hoeveelheid schermtijd op computers en mobiele telefoons. Maar ook innovatie die leidt tot betere en duurdere producten draagt bij aan de marktgroei.
Vertraging van toename myopie
Daarnaast zetten de oogheelkundige bedrijven in op het vertragen van de toename van ernstige bijziendheid (myopie) bij kinderen. Zonder behandeling kan progressieve myopie bij kinderen later tot ernstiger oogaandoeningen leiden als glaucoom, staar, maculadegeneratie en loslatend netvlies. EssilorLuxottica en Cooper Companies hebben respectievelijk brillenglazen en contactlezen hiervoor op de markt gebracht en hebben een joint venture voor de ontwikkeling van een nieuw type brillenglas opgezet.
Aanhoudende – stabiele – groei en innovatie levert aantrekkelijke beleggingskansen op. Ik pik er twee marktleiders uit en behandel in het kader de huidige hoogvlieger in de sector.
Het bedrijf is pionier in de zogeheten minimaal invasieve operaties. Het nieuwste product is iDose voor de behandeling van glaucoom, waarbij een minuscuul implantaat in het oog wordt geplaatst dat continu een medicijn afgeeft om oogdruk te verminderen. Door de kosten die worden gemaakt om de pijplijn verder te ontwikkelen zal Glaukos de komende jaren nog niet winstgevend zijn. Het aandeel noteert tegen 19 keer de voor dit jaar verwachte, ruim 20% hogere, omzet van $375 mln en is daarmee nogal stevig gewaardeerd.
EssilorLuxottica
Om de eerste tip kunnen beleggers bijna niet heen. Met een beurswaarde van bijna €100 mrd, meer dan €25 mrd omzet en bijna 18.000 opticiens – inclusief franchiseformules – is EssilorLuxottica met voorsprong de grootste partij in de markt voor oogheelkunde en -verzorging. De kern van de strategie van het bedrijf is ‘verticale integratie’, vooral bereikt door fusies en overnames.
In 2018 kwam het tot een fusie tussen de Franse lenzenspecialist Essilor en het Italiaanse Luxottica, dat de afwerking van brillenglazen en de productie van monturen en de distributie van brillen verzorgde. In 2021 kon EssilorLuxottica de overname van opticienketen GrandVision afronden, waarmee de verticale integratie en marktpositie van het bedrijf nog verder werd versterkt. Het bedrijf heeft het grootste palet aan brillenmerken in portefeuille (zie kader), deels in volledig eigendom en deels via langlopende licenties.
Een opvallende keuze die fronsende wenkbrauwen van analisten opleverde. Supreme begon namelijk als kledingmerk met vooral jongere klanten uit hiphop- en skatekringen. Inmiddels wordt het merk ook door veel beroemdheden omarmd. Tijdens de analistenbijeenkomst van eind juli verklaarde topman Francesco Milleri ‘verrast te zijn’ over het feit dat beleggers de gedachte achter deze overname ‘niet meteen begrepen’. EssilorLuxottica is niet van plan de kledingmarkt te betreden maar ziet het merk Supreme als een ‘communicatieplatform’ waarmee een moeilijk bereikbare doelgroep benaderd kan worden, aldus Milleri.
Naast de groei van de bestaande activiteiten en uitbreiding van de licentie-overeenkomsten heeft EssilorLuxottica vier nieuwe groei-initiatieven. De eerste is de al eerder genoemde bestrijding van ernstige myopie bij kinderen. Het belangrijkste product daarvoor is het brillenglas Stellest dat al door een miljoen kinderen wordt gedragen.
‘Slimme brillen’ met Meta
Daarnaast werkt EssilorLuxottica al enige tijd samen met Meta Platforms aan ‘slimme brillen’ onder de naam Ray-Ban Meta waarmee dragers onder andere kunnen videobellen en foto’s kunnen maken. Ook begeeft EssilorLuxottica zich op de markt voor gehoorapparaten. Na de overname van het Israëlische Nuance Hearing heeft EssiloLuxottica een goedkeuringsprocedure lopen voor Nuance Audio, een bril met daarin een gehoorapparaat verwerkt.
Verder wil het bedrijf groeien in de markt voor medische technologie. Daarvoor nam het in juli een belang van 80% in Heidelberg Engineering , dat onder meer apparatuur produceert om oogaandoeningen als glaucoom en maculadegeneratie vroegtijdig op te sporen.
Balans is sterk genoeg
De balans van EssilorLuxottica kan de overname- en investeringsactiviteit prima aan. Eind 2023 stond er een netto-schuldpositie van €9,1 mrd, inclusief leaseverplichtingen, tegenover een ebitda (operationele winst voor afschrijvingen en amortisatie immateriële activa) van €6,1 mrd.
Het kasstroom-genererend vermogen is ook enorm. De vrije kasstroom, dat deel van de kasstroom dat overblijft na aftrek van investeringen en leaseverplichtingen, over 2023 was €2,4 mrd. Dat is voldoende voor de bijna €1,8 mrd die wordt uitgegeven aan het met 22% verhoogde dividend van €3,95 per aandeel. Afgezien van het boekjaar 2019 – waarover in verband met de corona-uitbraak geen dividend werd uitgekeerd – heeft EssilorLuxottica een korte maar fraaie dividendhistorie. Het enige dat ‘mis’ is met het aandeel EssilorLuxottica is de waardering. Na de koersstijging van ruim 18% dit jaar ligt deze op bijna 30 voor 2024.
Alcon
Na EssilorLuxottica is het Amerikaans-Zwitserse Alcon het in beurswaarde gemeten grootste bedrijf in de sector. De naam van het bedrijf is afgeleid van de achternamen van Robert Alexander en William Conner die het bedrijf in 1945 oprichtten. Nestlé kocht Alcon in 1977 en gaf het in 2002 een eigen beursnotering.
Novartis nam Alcon in 2011 weer over en voegde het samen met zijn eigen oogdivisie om het bedrijf in april 2019 in zijn geheel af te splitsen. Sindsdien heeft Alcon een notering aan de Zwitserse beurs en in New York. Samen met Johnson & Johnson, Cooper Companies en Bausch + Lomb domineert Alcon de markt voor contactlenzen, waarmee het 26% van de omzet behaalt.
Marktleider
Alcon is daarnaast marktleider op het gebied van apparatuur voor het uitvoeren van verschillende oogheelkundige operaties. Daarmee wordt 10% van de omzet van in totaal $9,4 mrd behaald, maar nog eens 29% komt uit verkoop van materialen die door oogartsen bij ingrepen als laseren of glaucoom-behandelingen gebruiken. Ongeveer 18% van de omzet komt uit oogmedicijnen en -druppels en ook implantaatlenzen zijn goed voor zo’n 18% van de omzet.
Alcon kreeg afgelopen juni goedkeuring van toezichthouder FDA (Food & Drug Administration) voor een nieuw systeem dat bij staaroperaties wordt gebruikt. Daardoor kunnen deze operaties sneller worden uitgevoerd. Aangezien er volgens onderzoeksbureau Market Scope, dat gespecialiseerd is marktontwikkelingen in de oogheelkunde, jaarlijks 31 miljoen staaroperaties worden uitgevoerd is een efficiënter operatiesysteem waardevol.
Upgrades aanstaande
Alcon verwacht zijn 28.000 systemen die nu wereldwijd door oogartsen worden gebruikt de komende tien jaar te ‘upgraden’. Daarnaast brengt Alcon een nieuwe contactlens op de markt die een week lang gebruikt kan worden. Daarmee verwacht het bedrijf marktaandeel te winnen en iedere procentpunt marktaandeel dat Alcon op deze ‘herbruikbare’ markt wint is goed voor $40 mln extra omzet.
De komende drie jaar verwacht ik een jaarlijks gemiddelde groei van de winst per aandeel van zo’n 10%. Alcon betaalt slechts een bescheiden dividend (CHF0,24 per aandeel) maar dat kan stijgen. Het dividend kost Alcon – dat in dollars rapporteert – slechts $116 mln terwijl de vrije kasstroom op $730 mln ligt en de komende jaren nog flink zal stijgen.
Aardig alternatief
De eerder door collega Jeroen Boogaard getipte concurrent Cooper Companies, met eveneens vooruitzichten op stabiele winstgroei, is een heel aardig alternatief voor Alcon. Net als bij EssilorLuxottica is ook de koers-winstverhouding van Alcon met 31 aan de stevige kant. Er zijn dus misschien betere instapmomenten dan dit, maar het stabiele EssilorLuxottica en Alcon zijn geen aandelen voor de korte termijn maar ‘compounders’ die jarenlang in de portefeuille kunnen blijven.
Alcon heeft Carl Zeiss Meditec als grote en STAAR Surgical en Glaukos als kleinere concurrent in de oogoperatiemarkt. De activiteiten van Bausch + Lomb overlappen voor een groot deel met die van Alcon. EssilorLuxottica maakt onder meer brillenglazen en -monturen (en contactlenzen) en verkoopt deze via eigen opticienketens en onafhankelijke opticiens. Het Duitse Fielmann is als gespecialiseerde opticienketen weer een concurrent van EssilorLuxottica.