Updates

Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen

Updates

Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen

Defensieve strategie | Investeren in een van de sterkste merken ter wereld

0 0 Leestijd ongeveer

De activistische belegger Bill Ackman deed recent een interessante investering. Hij nam een belang in een onderneming met een enorme naamsbekendheid waarvan de beurskoers is gehalveerd.

De Tip van de Week is dan ook een defensieve strategie op ’s werelds grootste producent van sportschoenen en kleding, die met de sterke slogan ‘Just do it’ vandaag de dag zeker op het lijstje met bekendste merken ter wereld staat.

De geschiedenis van Nike gaat terug tot de jaren zestig, toen atleet Philip Knight samen met zijn atletiekcoach Bill Bowerman de onderneming Blue Ribbon Sports (BRS) oprichtte. Het bedrijfsmodel destijds was het importeren van hardloopschoenen uit Japan. Beide heren wisten een deal te sluiten met schoenenproducent Onitsuka Tiger, een bedrijf dat vandaag de dag bekend staat onder de naam ASICS.

In het eerste jaar wist BRS ruim duizend paar schoenen te verkopen en dat gebeurde op een bijzondere manier. Knight en Bowerman bezochten namelijk vele atletiekwedstrijden en verkochten de schoenen vanuit de kofferbak van hun auto. In 1966 werd uiteindelijk de eerste winkel geopend in Santa Monica, een stad in het zuiden van de Amerikaanse staat Californië.

BRS wordt Nike

BRS timmerde flink aan de weg, maar in 1971 kwam er een kink in de kabel. De samenwerking tussen BRS en Onitsuka Tiger kwam ten einde door een verschil van inzicht.

Daarop besloten Knight en Bowerman een eigen schoenenmerk op de markt te brengen onder de naam Nike. Afgeleid van Nikè, de naam van de Griekse godin van de overwinning. Nog geen jaar later werd het nieuwe schoenenmerk al door meerdere atleten gedragen op de Olympische spelen van München en het merk werd daardoor steeds populairder.

Op 20 december 1980 volgde een beursgang en die heeft aandeelhouders van het eerste uur veel plezier gedaan. Met een marktkapitalisatie van $117 mrd behoort Nike inmiddels tot de tweehonderd grootste bedrijven ter wereld gemeten naar beurswaarde.

Een van de redenen voor het grote succes is dat de onderneming er telkens in slaagt om topatleten aan zich te binden. Een groot deel van het succes kwam tot stand toen Nike in 1984 in zee ging met basketballer Michael Jordan, die zijn eigen schoen kreeg: de Air Jordan.

De basketbalschoen leverde Nike binnen 12 maanden tijd al ruim $100 mln aan omzet op en is vandaag de dag nog altijd immens populair onder jongeren. Door de jaren heen is Nike naast schoenen ook steeds meer kleding gaan verkopen.

Beurskoers blijft achter bij cijfers

De omzet is ook de laatste vijf jaar mooi gegroeid van $39,1 mrd naar $51,4 mrd. Over dezelfde periode liep de winst per aandeel op van $2,49 naar $3,73. Het bedrijf heeft een sterke balans, de schuldratio (nettoschuld/ebitda) bedraagt slechts 0,1. Dit stelt het management in staat beleggers te trakteren en dat gebeurt dan ook, door middel van dividenden en de inkoop van eigen aandelen.

In het gebroken boekjaar 2024 werd $6,4 mrd teruggeven aan de aandeelhouders, wat neerkomt op 5,5%. Op de huidige beurskoers van $78,40 bedraagt het huidige dividendrendement 2,0%.

Toch valt de ontwikkeling van de beurskoers van het aandeel de laatste jaren tegen. Analisten noemen als een van de redenen dat Nike mogelijk een strategisch verkeerde beslissing nam door in 2019 de directe verkopen via Amazon te stoppen. Daarnaast lijkt de onderneming marktaandeel te verliezen ten opzichte van kleinere spelers als Adidas en Puma.

Tegelijkertijd waren en zijn beleggers nog altijd bezorgd over de koopkracht van de consument. Dat de klant de hand op de knip houdt, is dan ook terug te zien in de cijfers. Over het volledige boekjaar 2024 – dat eindigde in mei – boekte Nike slechts een omzetgroei van 1% en voor het lopende boekjaar wordt gerekend op een krimp van 5%.

Het management van Nike noemt het huidige boekjaar dan ook een overgangsjaar en daar gaan ook de analisten in hun schattingen vanuit. Voor de jaren erna rekenen zij op een herstel, waarbij de omzet langzaam richting de $60 mrd dient te groeien. Ook de groei van de winst per aandeel moet zich herpakken.

Optieconstructie op Nike

Na een koersval van Nike met meer dan 50% sinds de laatste top eind 2021, weten ook bekende investeerders het aandeel te vinden. Recent werd bekend dat de activistische belegger Bill Ackman namens zijn fonds Pershing Square Capital Management circa drie miljoen aandelen Nike heeft gekocht. Net als Ackman zijn ook wij van mening dat het aandeel na de recente koersval bij een geschatte k/w 2026 van 21 herstelpotentieel biedt. Tegelijkertijd verwachten we met Nike geen home-run te slaan op korte termijn, doordat het aandeel nog altijd niet goedkoop te noemen is.

Dat maakt Nike bij uitstek geschikt voor een defensieve strategie, waarbij we de aanschaf van de aandelen combineren met opties. Dit betekent in de praktijk dat we een gedeelte van het opwaarts potentieel weggeven, maar daardoor blijft het potentiële verlies bij een verdere koersdaling ook beperkt.

Bij de aanschaf van 100 aandelen Nike aan $78,40 is het de aanbeveling om tegelijkertijd de NKE juni 2025 70 putoptie te kopen en de NKE juni 2025 110 calloptie te schrijven. De optiecombinatie kon op 11 september worden gekocht voor $2,95 ($295 per combinatie).

Als het aandeel Nike op expiratie in juni 2025 boven de $110 noteert, wordt een winst gerealiseerd van $2865 (+35%). Als de beurskoers op expiratie op $50 staat, blijft het verlies enigszins beperkt dankzij het recht om de aandelen voor $70 per stuk te verkopen. Het verlies bedraagt dan $1135 (14%). Zonder deze constructie zou het verlies $2840 bedragen, oftewel 36%.

Mocht u weinig  ervaring hebben met deze beleggingsvorm, dan raad ik u aan eerst onze online training over opties in de Beleggers Belangen Academy te volgen.

Defensieve strategie Nike
Koop 100 aandelen Nike
Koop 1 x NKE juni 2025 $70 put
Verkoop 1 x NKE juni 2025 $110 call
Totale investering $8135
Contractgrootte 100
Beurskoers aandeel $78,40
Expiratiedatum 20-jun-25
Maximale winst $2865 (+35%)
Maximaal verlies $1135 (-14%)

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ