Volkswagen | Transitie schaadt rendement
Eerder deze maand waarschuwde Volkswagen dat als de autoverkopen niet snel aantrekken, de winstdoelstellingen in gevaar komen. Volgens de autobouwer verslechtert de concurrentiepositie van Duitsland als productielocatie en het bedrijf sluit drastische maatregelen niet uit.
Naast het sluiten van fabrieken in Duitsland zou Volkswagen ook willen morrelen aan een baanzekerheidsprogramma, terwijl de autofabrikant eind vorig jaar nog toezegde dat er tot eind 2029 geen gedwongen ontslagen zouden vallen.
Betaalbare elektrische auto’s
Berenberg stelt dat het schaarse aanbod aan betaalbare elektrische auto’s de verkopen vertraagt. Verder benadrukt de analist de risico’s die gepaard gaan met de ambities van de EU om de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s de komende jaren te verminderen.
Daarom heeft Berenberg zijn ramingen voor de bedrijfsresultaten van Volkswagen tot 2026 met circa 10% verlaagd en als gevolg daarvan het koersdoel met €5 verlaagd naar €120. Wel prijst Berenberg de sterke kasgroei van Volkswagen en het hoge aandeel van nieuwe modellen in de totale verkoop. Ook met het oog op de gunstige waardering die bescherming biedt tegen de komende herstructureringskosten, is het advies gehandhaafd op ‘kopen’.
Lees ook Duitse topfabrikanten in crisis
UBS blijft aanraden om VW-aandelen te verkopen vanwege diezelfde herstructureringskosten en heeft het koersdoel verlaagd van €100 naar €84. De Zwitsers zien meer in de premiummerken BMW en Mercedes, vooral dankzij hun grotere prijsdiscipline en sterkere innovatiekracht.