Adobe | Softwareleverancier licht onder de lat
Techbedrijven kunnen maar beter met goede resultaten uitpakken, willen ze hun hoge waardering blijven verantwoorden. Beleggers in de sector krijgen hoogtevrees en elke misser wordt afgestraft. Dat was ook het geval voor Adobe Systems, hoewel de voorspelde omzet voor het lopende kwartaal slechts een fractie onder de verwachtingen bleef.
In de drie maanden tot eind augustus, het derde kwartaal van het lopende fiscaal boekjaar, klom de omzet met 11% op jaarbasis naar $5,41 mrd, iets boven de verwachte $5,37 mrd. De netto winst steeg met 20% naar $1,68 mrd en door het effect van de aandeleninkopen bleef er per aandeel netto 23% meer over.
Adobe kocht in het derde kwartaal voor $2,6 mrd aandelen in. Het softwarebedrijf maakte $25 mrd vrij over een periode van vier jaar voor aandeleninkopen. Dat is mogelijk dankzij de hoge vrije kasstroom, $2 mrd op kwartaalbasis.
Digital Media, veruit de grootste afdeling van de groep, groeide met 11%. Adobe beschikt met Firefly over een eigen AI-model dat het integreert in succesproducten als Illustrator, Photoshop en Première.
Toenemende concurrentie
Adobe rekent voor het lopende vierde kwartaal op een omzet tussen $5,5 en $5,55 mrd. Dat is licht onder de verwachte $5,6 mrd, wat het aandeel 9% lager duwde. Met name de verwachte omzetdaling bij Digital Media zorgde voor ongerustheid.
In de AI-toepassingen is er concurrentie van OpenAI en nieuwkomers als Canva. Adobe moet deze een stap voor blijven met technologische innovaties en tools die de productiviteit verhogen. Later dit jaar wordt Firefly Video gelanceerd.
Advies aandeel Adobe op ‘houden’
Adobe zag vorig jaar nog zijn beurswaarde verdubbelen maar kon daar in 2024 geen vervolg aan breien. Het aandeel presteert dit jaar in verhouding zelfs meer dan 30% slechter dan de Nasdaq. Toch kan Adobe tegen 29 keer de verwachte winst en 11 keer de omzet gezien de huidige groei momenteel geen hogere waardering verantwoorden. Het advies voor het aandeel Adobe blijft ‘houden’.