Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden

Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Advies Loege Schilder, 20 sep 18:43

Gentex | Innovatieve en laaggewaardeerde onderdelenmaker

0 0 Leestijd ongeveer

Gentex is een innovatieve maker van onderdelen voor auto’s en vliegtuigen. Het bedrijf heeft een sterke concurrentiepositie en op dit moment een lage waardering. De cyclische markt is een risico.

Gentex Corporation is een relatief onbekend bedrijf, maar heeft 90% marktaandeel op het gebied van dimbare autospiegels. Die onderdrukken de weerspiegeling van koplampen in de achteruitkijkspiegel. Deze nichemarkt groeit gestaag, maar door tegenvallende autoverkopen minder snel dan verwacht.


Gentex is een innovatieve firma en loopt voorop met technologische innovaties in de autosector en de luchtvaart. De koers staat de laatste maanden wat onder druk, maar daardoor is het aandeel aantrekkelijker gewaardeerd en wellicht interessanter als belegging.

Naast productie en verkoop van automatisch dimmende achteruitkijkspiegels in voertuigen, levert Gentex onder andere op camera’s gebaseerde assistentiesystemen en besturingssystemen voor de wereldwijde auto-industrie. Van de auto-onderdelen is 65% voor interieur en 35% voor exterieur gebruik. De auto-industrie is goed voor de bulk van de omzet; 5% komt nog uit rookmelders en signaleringsapparatuur voor de brandbeveiligingsmarkt en dimbare vliegtuigramen.

Concurrentiepositie

Vrijwel alle grote automerken maken gebruik van de producten van de Amerikanen, toch is ‘maar’ 35% van de auto’s uitgerust met een spiegel van Gentex. Dat komt omdat oude modellen nog traditionele spiegels hebben.

De verwachting is dat door de introductie van nieuwe modellen het totale aandeel van Gentex verder zal stijgen. Gentex heeft bijna 2000 patenten en 500 aanvragen voor nieuwe patenten, zowel in de VS als wereldwijd. De vraag naar camera’s en digitale videosystemen op de automarkt blijf robuust en Gentex loopt voorop in deze innovatieve ontwikkeling met het zogenoemde Full Display Mirror (FDM).

Door de sterke marktpositie heeft Gentex prijszettingsvermogen en kan het gebruik maken van schaalvoordelen en een grote klantloyaliteit. Gentex heeft een sterkere financiële positie dan veel concurrenten. De onderneming heeft geen schulden en beschikt over bijna $600 mln om tegenvallers op te vangen, of snel te kunnen schakelen als mogelijkheden zich aandienen. De sterke financiële positie biedt een voordeel ten opzichte van concurrenten tijdens periodes van moeilijke marktomstandigheden.

Marktaandeel

Gentex heeft in 2023 een recordomzet geboekt van $2,3 mrd, een toename van 20% ten opzichte van het voorgaande jaar. De winstgroei bedroeg maar liefst 34%. De vraag naar de innovatieve producten van Gentex voor de auto-industrie zit duidelijk in de lift, maar ook uitbreiding in de luchtvaartmarkt speelt een rol bij de omzet-en winststijging.

Gentex profiteerde vorig jaar van stijgende autoverkopen na een terugval tijdens de coronapandemie. Het bedrijf verwacht dat dit jaar het aantal autoverkopen daalt, maar rekent erop dat de omzet nog met 5% groeit. Eerder werd uitgegaan van 9% omzetgroei, maar na het tweede kwartaal van 2024 heeft Gentex de verwachtingen voor 2024 en 2025 neerwaarts bijgesteld vanwege verslechterende marktomstandigheden in de automarkt (zie ook het kader). Beleggers reageerden teleurgesteld op het laatste kwartaalrapport; de koers van het aandeel daalde na publicatie van de cijfers en de bijstelling van de verwachtingen met 4,2%.

Groei in neergaande markt
De omzet van Gentex is afhankelijk van het aantal nieuw verkochte lichte voertuigen. Dat piekte in 2017 op 95 miljoen. Na een daling tijdens de covid-pandemie zit het aantal verkopen weer in de lift, maar het blijft met een verwachte 89,4 miljoen in 2025 nog flink achter bij 2017. Gentex verwacht in 2024 40% meer omzet te behalen dan in 2017 en verwacht ook voor 2025 zo’n 9% omzetgroei.

Toekomstverwachting

Toch blijft Gentex optimistisch over de omzet- en winstgroei de komende jaren en ook de verwachtingen van analisten zijn positief. Hun verwachtingen voor de omzetgroei in de periode 2024-2028 liggen rond de 5% per jaar. Omdat de marge door de toenemende volumes verbetert, zou de winst volgens het analistengilde jaarlijks met 10% moeten groeien.

Bij de introductie van nieuwe automodellen kiest 90% van de fabrikanten voor de automatisch dimmende spiegels van Gentex, waar ongeveer 60% van de ‘oude’ modellen die spiegels nog niet heeft. Verder kan de techniek van Gentex gebruikt worden in andere sectoren. Hoewel dit nu nog maar een beperkt deel is van de omzet, liggen hier mooie kansen.

Afhankelijkheid

Ondanks het onderscheidend vermogen van Gentex blijft het bedrijf afhankelijk van de ontwikkelingen op de automarkt. In het verleden is die markt erg cyclisch gebleken met grote inzinkingen bij recessies. In dergelijke periodes vallen de autoverkopen terug en ontstaat grote druk op de marges van toeleveranciers. Het belangrijkste risico voor Gentex is dan ook een economische recessie, die leidt tot uitstel van de aanschaf van auto’s en van de introductie van nieuwe modellen. Ook zwabberend politiek beleid over elektrisch rijden kan vertragend werken.

De aandelenkoers heeft mede als gevolg van de neerwaarts bijgestelde verwachtingen een moeilijke periode gehad. De huidige k/w van 15,3 is relatief laag ten opzichte van de verwachte winstgroei. Gentex heeft de afgelopen jaren $0,48 per jaar aan dividend uitgekeerd, bij de huidige aandelenkoers ruim 1,5%. Het dividend is in 2020 voor het laatst verhoogd. Overtollig kasgeld geeft het bedrijf terug in de vorm van aandeleninkoop. Sinds 2015 werd jaarlijks voor tussen de $110 mln en $590 mln aandelen ingekocht. De piek was in 2018 nadat in 2017 de autoverkopen een topjaar hadden gekend.

Advies aandeel Gentex op ‘houden’

Gentex is concluderend een innovatieve maker van onderdelen voor auto’s en vliegtuigen. Het bedrijf heeft een sterke concurrentiepositie opgebouwd op basis van voortdurende innovatie en groeit structureel sneller dan de markt. Ondanks de sterke concurrentiepositie is het bedrijf afhankelijk van de cyclische automarkt en die presteert de laatste periode niet geweldig.

Gentex is daarom ook relatief laag gewaardeerd. De groeivooruitzichten zijn prima, zeker gezien de lage waardering. Ik zie Gentex als een stabiele waarde in de portefeuille, met extra potentie wanneer de automarkt aantrekt. Gegeven de huidige onzekerheid op diezelfde automarkt geef ik het aandeel op dit moment een houdadvies.

Goed duurzaamheidsprofiel
Met zijn producten draagt Gentex bij aan veiliger autoverkeer. Het bedrijf heeft zich ten doel gesteld om voor 2050 CO2-neutraal te opereren. In 2030 moet al 40% minder uitstoot gerealiseerd zijn ten opzichte van 2020. Tevens moet de ambitieuze recycling-strategie ervoor zorgen dat het bedrijf in 2045 100% hergebruikt en daardoor geen stortafval meer heeft. Momenteel wordt al meer afval hergebruikt dan gestort. Gentex streeft ernaar een voorloper te zijn op het gebied van diversiteit, gelijkheid en inclusie en verwacht dit ook van zijn leveranciers. Sustainalytics geeft Gentex een laag ESG-risico, waarmee het bij de beste 20% van de bedrijven wereldwijd op duurzaamheid scoort.

De auteur heeft een positie in het aandeel

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ