Gentex | Innovatieve en laaggewaardeerde onderdelenmaker
Gentex Corporation is een relatief onbekend bedrijf, maar heeft 90% marktaandeel op het gebied van dimbare autospiegels. Die onderdrukken de weerspiegeling van koplampen in de achteruitkijkspiegel. Deze nichemarkt groeit gestaag, maar door tegenvallende autoverkopen minder snel dan verwacht.
Gentex is een innovatieve firma en loopt voorop met technologische innovaties in de autosector en de luchtvaart. De koers staat de laatste maanden wat onder druk, maar daardoor is het aandeel aantrekkelijker gewaardeerd en wellicht interessanter als belegging.
Naast productie en verkoop van automatisch dimmende achteruitkijkspiegels in voertuigen, levert Gentex onder andere op camera’s gebaseerde assistentiesystemen en besturingssystemen voor de wereldwijde auto-industrie. Van de auto-onderdelen is 65% voor interieur en 35% voor exterieur gebruik. De auto-industrie is goed voor de bulk van de omzet; 5% komt nog uit rookmelders en signaleringsapparatuur voor de brandbeveiligingsmarkt en dimbare vliegtuigramen.
Concurrentiepositie
Vrijwel alle grote automerken maken gebruik van de producten van de Amerikanen, toch is ‘maar’ 35% van de auto’s uitgerust met een spiegel van Gentex. Dat komt omdat oude modellen nog traditionele spiegels hebben.
De verwachting is dat door de introductie van nieuwe modellen het totale aandeel van Gentex verder zal stijgen. Gentex heeft bijna 2000 patenten en 500 aanvragen voor nieuwe patenten, zowel in de VS als wereldwijd. De vraag naar camera’s en digitale videosystemen op de automarkt blijf robuust en Gentex loopt voorop in deze innovatieve ontwikkeling met het zogenoemde Full Display Mirror (FDM).
Door de sterke marktpositie heeft Gentex prijszettingsvermogen en kan het gebruik maken van schaalvoordelen en een grote klantloyaliteit. Gentex heeft een sterkere financiële positie dan veel concurrenten. De onderneming heeft geen schulden en beschikt over bijna $600 mln om tegenvallers op te vangen, of snel te kunnen schakelen als mogelijkheden zich aandienen. De sterke financiële positie biedt een voordeel ten opzichte van concurrenten tijdens periodes van moeilijke marktomstandigheden.
Marktaandeel
Gentex heeft in 2023 een recordomzet geboekt van $2,3 mrd, een toename van 20% ten opzichte van het voorgaande jaar. De winstgroei bedroeg maar liefst 34%. De vraag naar de innovatieve producten van Gentex voor de auto-industrie zit duidelijk in de lift, maar ook uitbreiding in de luchtvaartmarkt speelt een rol bij de omzet-en winststijging.
Gentex profiteerde vorig jaar van stijgende autoverkopen na een terugval tijdens de coronapandemie. Het bedrijf verwacht dat dit jaar het aantal autoverkopen daalt, maar rekent erop dat de omzet nog met 5% groeit. Eerder werd uitgegaan van 9% omzetgroei, maar na het tweede kwartaal van 2024 heeft Gentex de verwachtingen voor 2024 en 2025 neerwaarts bijgesteld vanwege verslechterende marktomstandigheden in de automarkt (zie ook het kader). Beleggers reageerden teleurgesteld op het laatste kwartaalrapport; de koers van het aandeel daalde na publicatie van de cijfers en de bijstelling van de verwachtingen met 4,2%.
Toekomstverwachting
Toch blijft Gentex optimistisch over de omzet- en winstgroei de komende jaren en ook de verwachtingen van analisten zijn positief. Hun verwachtingen voor de omzetgroei in de periode 2024-2028 liggen rond de 5% per jaar. Omdat de marge door de toenemende volumes verbetert, zou de winst volgens het analistengilde jaarlijks met 10% moeten groeien.
Bij de introductie van nieuwe automodellen kiest 90% van de fabrikanten voor de automatisch dimmende spiegels van Gentex, waar ongeveer 60% van de ‘oude’ modellen die spiegels nog niet heeft. Verder kan de techniek van Gentex gebruikt worden in andere sectoren. Hoewel dit nu nog maar een beperkt deel is van de omzet, liggen hier mooie kansen.
Afhankelijkheid
Ondanks het onderscheidend vermogen van Gentex blijft het bedrijf afhankelijk van de ontwikkelingen op de automarkt. In het verleden is die markt erg cyclisch gebleken met grote inzinkingen bij recessies. In dergelijke periodes vallen de autoverkopen terug en ontstaat grote druk op de marges van toeleveranciers. Het belangrijkste risico voor Gentex is dan ook een economische recessie, die leidt tot uitstel van de aanschaf van auto’s en van de introductie van nieuwe modellen. Ook zwabberend politiek beleid over elektrisch rijden kan vertragend werken.
De aandelenkoers heeft mede als gevolg van de neerwaarts bijgestelde verwachtingen een moeilijke periode gehad. De huidige k/w van 15,3 is relatief laag ten opzichte van de verwachte winstgroei. Gentex heeft de afgelopen jaren $0,48 per jaar aan dividend uitgekeerd, bij de huidige aandelenkoers ruim 1,5%. Het dividend is in 2020 voor het laatst verhoogd. Overtollig kasgeld geeft het bedrijf terug in de vorm van aandeleninkoop. Sinds 2015 werd jaarlijks voor tussen de $110 mln en $590 mln aandelen ingekocht. De piek was in 2018 nadat in 2017 de autoverkopen een topjaar hadden gekend.
Advies aandeel Gentex op ‘houden’
Gentex is concluderend een innovatieve maker van onderdelen voor auto’s en vliegtuigen. Het bedrijf heeft een sterke concurrentiepositie opgebouwd op basis van voortdurende innovatie en groeit structureel sneller dan de markt. Ondanks de sterke concurrentiepositie is het bedrijf afhankelijk van de cyclische automarkt en die presteert de laatste periode niet geweldig.
Gentex is daarom ook relatief laag gewaardeerd. De groeivooruitzichten zijn prima, zeker gezien de lage waardering. Ik zie Gentex als een stabiele waarde in de portefeuille, met extra potentie wanneer de automarkt aantrekt. Gegeven de huidige onzekerheid op diezelfde automarkt geef ik het aandeel op dit moment een houdadvies.
De auteur heeft een positie in het aandeel