Beter Beleggen | Europese aandelen om nooit te verkopen
Sommige bedrijven doorstaan de tand des tijds wonderwel, maar geen enkel bedrijf is onsterfelijk. Aandelen kopen voor de eeuwigheid is geen beste beleggingsstrategie. Temeer omdat de gemiddelde levensduur van bedrijven almaar korter wordt. In de jaren zestig bestonden de grootste beursgenoteerde bedrijven van de S&P500 gemiddeld 60 jaar. Inmiddels is dat minder dan 20 jaar.
Uitzonderingen
Er zijn uitzonderingen. Brand is de oudste onderneming in Nederland, terwijl Porceleyne Fles het oudste beursgenoteerde bedrijf is. Brand brouwt al sinds 1340 bier in de heerlijkheid Wijlre. De bierbrouwerij werd in de jaren ’80 door Heineken overgenomen, zelf opgericht in 1864 en sinds 1939 beursgenoteerd. Porceleyne fles produceert sinds 1653 aardewerk en heeft een beursnotering sinds 1954.
Van de tien oudste nog werkende bedrijven ter wereld komen er vijf uit Japan. Nishiyama Onsen Keiunkan is de eminence grise par excellence. Het werd opgericht in het illustere jaar 705 en het hotel wordt al 52 generaties lang gerund door dezelfde familie. Het bedrijf heeft geen beursnotering, ook nooit gehad.
StoraEnso is voor zover bekend de oudste onderneming ter wereld met een actuele beursnotering. Het begin van het fusiebedrijf dateert van 1288. Het Zweedse mijnbouwbedrijf Stora Koppenberg ging in 1988 op in de Finse papierfabrikant Enso-Gutzeit en het fusiebedrijf zette de notering van die laatste onderneming voort.
Technologische veranderingen
Disruptie zorgt voor hoofdbrekens bij gevestigde bedrijven, aangezien de wereld snel verandert en nieuwe spelers klinkende namen uitdagen. De verhalen van de ondergang van ooit innovatieve technologiebedrijven zoals Kodak, Nokia en OCI zijn inmiddels cliché, maar het blijft een relevant thema. De kans dat we over een paar decennia nog Facebook, Google of Netflix gebruiken, is klein.
Beleggen voor de lange termijn is een mooie droom, maar o zo moeilijk. De meesten spiegelen zich aan het succes van Warren Buffett. De directeur en grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway is een van ’s wereld meest succesvolle investeerders. Zijn strategie van geduldig wachten op koopjes bracht hem veel winst. Het beste moment om aandelen te kopen is wanneer het bedrijf problemen heeft, want dan kan je ze waarschijnlijk met korting kopen.
Om nooit te verkopen
Waar kijk je naar als je aandelen koopt om ‘eeuwig’ aan te houden. Je doet er goed aan enkel aandelen van betrouwbare dividendbetalers te kopen als je toch niet van plan bent ze ooit te verkopen. Zó kan je de vruchten ervan plukken. Bij aandelen die geen dividend betalen, kan je stukje bij beetje verkopen, maar die beursoperaties gaan in tegen je wens om de aandelen voor de eeuwigheid aan te houden.
Aan welke of wat voor soort aandelen moet je dan denken?
- Er is altijd en overal vraag naar levensmiddelen. De groei van de wereldbevolking maakt de agrarische en voedingsindustrie broodnodig. Hierdoor zijn bedrijven in deze sectoren een veilige investering voor de toekomst.
- Gezondheidszorg. De strijd tegen ernstige ziektes is een lucratieve markt met toekomst. Het is niet omdat we almaar langer leven dat allerlei kwalen zich op latere leeftijd voordoen. Tegelijkertijd is er het verlangen naar de eeuwige jeugd en trekken dierenliefhebbers voor het welzijn van hun viervoeters steeds vaker hun beurs.
- De aantrekkingskracht van sommige aandelen is dat bepaalde producten opnieuw gekocht moeten worden. Consumptiegoederen, zoals deodorant, tandpasta en toiletpapier, zijn net als levensmiddelen keer op keer nodig.
- Infrastructuur. Zonder wegen, water, elektriciteit of communicatie functioneert geen enkele economie. Netwerkproviders bieden veilige inkomsten en hebben weinig last van concurrentie.
- Technologie. De vierde industriële revolutie wordt gedreven door kunstmatige intelligentie. Dit vormt de basis voor de komende twintig jaar waarin een enorme groei wordt verwacht bij technologiebedrijven. Door de markten die zij bedienen en het vermogen de wereldwijde industrie vorm te geven, onttrekken bepaalde bedrijven zich aan de wet van de remmende voorsprong.
En mocht het met deze bedrijven toch verkeerd aflopen, dan is de kans groot dat ze door hun aartsrivalen worden overgenomen, dan wel door de ‘new kids on the block’.