UMG | Omzetgroei uit streaming en superfans
UMG verwacht dat de omzet tot en met 2028 jaarlijks met meer dan 7% groeit, wat moet leiden tot een jaarlijkse toename van de ebitda met ruim 10%. De belangrijkste vraag is of deze omzetgroei haalbaar is.
De omzetontwikkeling van onderdeel Streaming lijkt het belangrijkst. Die vertegenwoordigde in 2023 met €5,7 mrd ruim 50% van de omzet, afkomstig van betaalde abonnementen (€4,3 mrd) en afgespeelde reclames (€1,4 mrd). Binnen Streaming maakt UMG onderscheid tussen gevestigde en zogenoemde ‘high-potential’-markten.
Penetratiegraad
Bijna alle Westerse landen en ook Japan en Zuid-Korea vallen in de eerste categorie, waar de penetratiegraad gemiddeld meer 30% van de bevolking betreft. Zo’n 85% van de wereldwijde populatie valt echter binnen de categorie high-potentials. Er zitten landen bij met enorme inwonersaantallen en potentiële aantallen abonnees, terwijl de penetratiegraden hier nog erg laag zijn.
Brazilië en China zitten beide op 13%, terwijl India, Indonesië en Nigeria slechts 1% halen en de overige high-potentials gemiddeld 3%. Tussen 2019 en 2023 groeide het aantal abonnementen wereldwijd gemiddeld 19% per jaar, met daarbij wel de kanttekening dat het een vrij lineaire toename is van gemiddeld 84 miljoen. Oftewel, de procentuele groei werd steeds lager en bedroeg in 2023 14,4%.
Minder nieuwe abonnees
In de gevestigde markt wordt de groei van het aantal nieuwe abonnees momenteel steeds kleiner, die bedraagt nog zo’n 3%. Deze markt lijkt redelijk volgroeid. Het moet dus vooral van de high-potentials komen, waarbij de penetratiegraad nog 4 á 5 keer zo hoog kan worden alvorens hetzelfde niveau te hebben bereikt als het huidige gemiddelde van de gevestigde landen.
UMG rekent nu op een procentuele jaarlijkse omzetgroei bij Streaming van 8-10% tot en met 2028, waarbij prijsverhogingen goed zijn voor de helft daarvan. Dat zou impliceren dat de groei in aantal abonnees slechts 4-5% zal bedragen en heel erg afvlakt. De afgelopen tien jaar is de omzet die UMG uit streamingabonnementen haalde uiterst stabiel gegroeid: in de omzetgrafiek zijn pieken en dalen door de coronapandemie niet eens zichtbaar.
Superfan
Ook in de bedrijfstak Superfan (€2,1 mrd omzet in 2023) ziet UMG nog groeikansen. Dan gaat het om extra verkopen van merchandiseproducten, zoals verzamelalbums, maar ook door het aanbieden van ervaringen voor de echte liefhebber van bepaalde artiesten, zoals fandagen. Bij deze tak lijkt het vooral te gaan om optimalisatie van de inkomstenstromen in plaats van een grote groeimarkt.
Advies aandeel UMG blijft ‘houden’
Tijdens de investeerdersdag keek UMG veel terug naar de in het verleden behaalde – goede – financiële resultaten. UMG noemde wel toekomstige kansen en groei, maar concretiseerde slechts beperkt hoe omzet en winst van de Superfan-tak, of een divisie als Publishing (€2,0 mrd omzet in 2023) zich in de toekomst zullen ontwikkelen. UMG heeft een vrij recessiebestendig groeimodel, maar die groeivooruitzichten zijn lastig om heel precies te doorgronden. Met een k/w van 23,9 blijft het advies ‘houden’.