Consumptietrends | Hoe heet wordt de soep gegeten?
Het effect van klimaatverandering op eetpatronen is duidelijk zichtbaar in Spanje en dan met name op seizoensgebonden producten als soep en ijs. Maandelijkse gegevens van de thuisconsumptie van Spanjaarden over de afgelopen vijfentwintig jaar, laten een duidelijke daling van de soepconsumptie en een stijging in ijsconsumptie per hoofd van de bevolking zien.
Als deze gegevens worden gecombineerd met die van de gemiddelde maandtemperaturen in Spanje, blijkt volgens ING Think dat er minder soep wordt gegeten zodra de temperatuur in een bepaalde maand veel hoger is dan het langetermijngemiddelde.
Kou? Groei
Tegelijkertijd neemt de ijsconsumptie toe wanneer maanden warmer zijn dan normaal, waarbij opvalt dat typisch koudere maanden zoals februari en november de sterkste groei laten zien. De verwachting is dat de gemiddelde temperaturen de komende jaren blijven stijgen, waardoor het ijsjes-seizoen langer zal duren.
Ook ziet ING Think dat de consumptiepatronen voor bier en wijn veranderen. Vergeleken met 25 jaar geleden drinken Spanjaarden thuis ongeveer 35% minder wijn. Deze trend is meer uitgesproken in de zomermaanden, waarin de daling bijna 40% bedroeg. Over dezelfde periode nam de thuisconsumptie van bier met 60% toe en tijdens de wintermaanden zelfs met 75%.
Zuid-Europa
De achtergrond van dit patroon is volgens ING Think dat vooral rode wijn traditioneel wordt geassocieerd met koudere seizoenen. Omdat de winters in Zuid-Europa gemiddeld warmer zijn geworden, verkiezen consumenten steeds vaker bier boven rode wijn.
Lees ook Drie kansrijke Spaanse aandelen, volgens een ingenieuze optelsom
ING Think stipt daarbij aan dat de gegevens alleen betrekking hebben op de thuisconsumptie, terwijl bier hoofdzakelijk buitenshuis wordt gedronken. Ook is geen rekening gehouden met de consumptie van toeristen.
Voedingsmiddelen
De veranderende vraag naar dranken, ijs en soep in Spanje kan voedingsproducenten aanzetten hun productportfolio te herzien. ING Think verwacht dat sommige producenten en distributeurs op zoek gaan naar alternatieven om inkomstenververlies te voorkomen en hun productportefeuille klimaatbestendig te maken.
De analist merkt wel op dat de consumptiegroei niet gelijkmatig over het jaar is verdeeld en dat perioden met extreme temperaturen lastig te voorspellen zijn. Producenten en distributeurs zullen daardoor flexibel moeten zijn om in te kunnen spelen op de extra vraag.