Nieuws interpreteren | Efficiënt is wat anders dan succesvol
Cliff Asness is een van de meer kleurrijke figuren in de Amerikaanse beleggingswereld. Hij is oprichter van de kwantitatief ingestelde vermogensbeheerder AQR Capital Management, maar staat vooral bekend om zijn nogal uitgesproken meningen.
De andere kant van Asness is dat hij regelmatig bijdragen levert aan het academische tijdschrift The Journal of Portfolio Management. In het kader van het vijftigjarig bestaan van het vakblad schreef Asness een artikel over een van de grote thema’s van de financiële wereld: de ‘efficiënte markthypothese’. In 1970 publiceerde de Amerikaanse econoom Eugene Fama voor het eerst over een efficiënte markt als een markt waarin alle beschikbare informatie in de koersen is verwerkt.
Lees ook Beter Beleggen | De tien beste Europese momentumaandelen
Asness twijfelt er niet aan dat de financiële markten de afgelopen decennia op een bepaalde manier (nog) efficiënter zijn geworden. Er is immers steeds meer informatie voorhanden die al maar sneller beschikbaar komt en door de gedaalde transactiekosten ook nog eens met minder frictie in de koersen verwerkt kan worden.
Sneller is niet altijd beter
Nieuwe informatie wordt misschien wel sneller, maar niet noodzakelijkerwijs beter en nauwkeurig verwerkt. Een van de bewijzen die Asness voor deze stelling aanvoert is de ontwikkeling van de verhouding tussen de 30% hoogst en laagst gewaardeerde aandelen.
Tot de internetbubbel in 2000 bewoog deze verhouding zich tussen de 3 en de 6, maar sinds deze bubbel zijn meerdere malen niveau’s van 8 tot 10 aangetikt. Waarderingsverschillen worden extremer en houden langer aan. Informatie die sneller en in grotere mate beschikbaar is, leidt volgens Asness dus niet tot meer ‘correcte’ koersen.
Beursspel
Hoe lastig het is om nieuwe informatie te beoordelen en deze correct te verwerken in de koersen werd heel fraai duidelijk gemaakt door Victor Haghani en James White, respectievelijk oprichter en topbestuurder van vermogensbeheerder Elm Wealth.
Het tweetal zette een beursspel op waarin de deelnemers, 118 studenten financiering aan verschillende Amerikaanse universiteiten, de voorpagina van de Wall Street Journal van de volgende dag te zien kregen.
Failliet binnen een jaar?
Met die kennis – de koersen waren niet onleesbaar gemaakt – konden zij handelen in de S&P500 Index en dertigjarige Amerikaanse staatsobligaties. Haghani en White werden mede op het idee van dit experiment gebracht door een X-bericht van Nassim Taleb, de voormalige optiehandelaar en schrijver van bestsellers als The Black Swan en Fooled by Randomness. Taleb schreef: ‘ik vermoed dat als je een belegger het nieuws van de vorige dag 24 uur eerder geeft, hij binnen een jaar failliet is’.
Afgelopen maand publiceerden Haghani en White de resultaten, die in lijn bleken met het gedachtegoed van Asness en Taleb. De helft van de studenten verloor geld, hun gemiddelde winst was slechts 3,2% en een op de zes ging failliet.
Later speelden vijf ervaren beurshandelaren ook het spel en hun resultaten waren aanmerkelijk beter. De slechte resultaten van de studenten waren het gevolg van een verkeerde inschatting van het effect van het nieuws op de koersen van aandelen en obligaties en van het innemen van te grote posities op basis van die inschattingen. Nieuws en de juiste positionering daarop is nog best lastig. Op https://elmwealth.com/crystal-ball-challenge/ kunt u uzelf testen. Leuk én leerzaam.