Aston Martin | Mooier als auto dan als belegging
Bij de beursgang in oktober 2018 had de automaker een marktkapitalisatie van zo’n GBP4,3 mrd. Een aandeel kostte GBP19. Inmiddels is de prijs GBP1,23. En dan te bedenken dat Aston Martin Lagonda in maart 2023 nog een 1 op 20 reverse split doorvoerde om niet te vervallen tot pennystock.
Dat zou een notering aan de London Stock Exchange immers in gevaar kunnen brengen. Het bedrijf heeft nu nog een marktkapitalisatie van ruim GBP1 mrd, doordat doorlopend nieuwe aandelen uitgegeven zijn en dat aantal sinds 2018 vertienvoudigde.
Onderprestatie
Het is een verhaal van hogere kosten en tegenvallende verkopen. De omzet lag in 2023 met GBP1,63 mrd 50% boven die van 2018, maar in alle jaren werd verlies gedraaid. In 2023 werd, via de destijds nieuw aangetreden ceo Felisa, nog een strategiewijziging aangekondigd om via meer samenwerkingsverbanden met andere automakers synergievoordelen te realiseren en efficiënter en winstgevender te worden.
Ook werd de introductie van elektrische luxepaardjes aangekondigd. Vooralsnog leidt het niet tot betere prestaties. Op 30 september werd aangekondigd dat er in 2024 zo’n 1000 auto’s minder verkocht zullen worden dan de aanvankelijke doelstelling van 7000.
Advies aandeel Aston Martin op ‘verkopen
Genoemde oorzaken zijn problemen in de productieketen en aanhoudende zwakke macro-economische omstandigheden in China. Een turn around-kandidaat, maar voorlopig van het aandeel Aston Martin wegblijven.