Luxeaandelen | Sector herboren na stimulering uit China
Tanend consumentenvertrouwen door de problematische situatie op de vastgoedmarkt doet de Chinese consument al een tijdje minder westerse luxeproducten consumeren dan voorheen. Maar er is beterschap in zicht. Een ongekend fors stimuluspakket moet de consumptie weer aanwakkeren en een einde maken aan de dalende vastgoedprijzen in de steden. Beleggers reageerden euforisch. Vooral de Europese luxeaandelen veerden spectaculair op en boekten koerswinsten van 15 tot 20% in één week tijd.
L’Oréal blijft op ‘houden’
De grootste producent van schoonheids- en cosmeticaproducten ter wereld (jaaromzet €41 mrd), L’Oréal, blijft een toonbeeld van stabiliteit. Hier ging het met de koers de voorbije tijd neerwaarts, maar veel minder sterk dan bij de andere luxewaarden. De k/w van 31 is hoog, zelfs binnen de sector. Vorige maand nam het bedrijf toch weer een participatie in Abolis Biotechnologies, dat ingrediënten voor schoonheidsproducten levert. Het is een kleine investering, maar mogelijk met flink wat potentieel. Miljardenbedrijf L’Oréal blijft binnen de huidige woelige context van de wereldeconomie de favoriet binnen de Europese luxesector wegens de grote stabiliteit in de resultaten, maar wel met een houdadvies.
Advies LVMH omhoog naar ‘houden’
LVMH (Louis Vuitton, Moët, Hennessy) is veruit het grootste luxeconcern ter wereld (omzet €86 mrd, nettowinst €15 mrd) met een brede portefeuille (kleding, lederwaren, sterke dranken, parfums, uurwerken en taksvrije winkels). Azië (ex-Japan) zag de omzet in de periode april-juni liefst 14% teruglopen. Globaal bleef de organische omzetgroei beperkt tot 1%, daar waar de analistenconsensus op +3% had gerekend. De koers-winstverhouding is klassiek erg hoog (25 à 30), maar is de voorbije maanden teruggevallen tot 21. Midden in het herboren positivisme rond China kondigde LVMH een instap aan in het Italiaans luxemodemerk Moncler, onder meer bekend van (dure) jassen. Het toont aan dat LVMH zijn strategie trouw blijft en zeker niet is in ingedommeld. Het advies gaat omhoog van ‘verkopen’ naar ‘houden’.