Advieswijziging Unilever | Premium merken in de etalage
Het aandeel Unilever is dit jaar met een koerswinst van 30%, nog aangevuld met drie kwartaaldividenden, een van de betere aandelen van het Beursplein. Dat mocht ook wel, na meerdere jaren waarin de koers van het aandeel amper een deuk in een pakje boter sloeg.
Het is niet dat Unilever ineens minder is gaan presteren, maar er lijken weinig drijfveren te bestaan die de koers op dit moment nog hoger kunnen zetten. De laatste koersstijging was vooral het gevolg van een positief verrassende volumegroei en margeontwikkeling die op 25 juli naar voren kwam in de cijfers over het tweede kwartaal.
Media
En wellicht was een deel het gevolg van berichten in de media die eind augustus opdoken. Unilever zou adviseurs hebben ingehuurd om de verkoop te onderzoeken van Kate Sommerville, een premium segment voor persoonlijke verzorging. En ook REN, een merk voor huidverzorging, staat naar verluidt in de etalage.
Inmiddels lijkt wel redelijk ingeprijsd dat Unilever de komende jaren de nodige desinvesteringen zal doen en de nadruk op ‘Power Brands’ meer en meer vorm zal krijgen. Voor de kortere termijn, dat wil zeggen aanstaande kwartaalcijfers, lijkt de kans op neutraal of tegenvallend nieuws groter dan op een nieuwe positieve verrassing.
Advies aandeel Unilever gaat naar ‘houden’
En zelfs bij een positieve verrassing, zoals de concrete aankondiging van een desinvestering, is het momenteel ook maar de vraag of die nog een serieuze opwaartse koersreactie zal geven. Bij een geschatte winst van €2,85 ligt de koers-winstverhouding op 20 voor 2024. Qua waardering zit daar niet heel veel rek meer in. Beleggers zouden het dan vooral van dividend (nu 3,0%) en enkele procenten winstgroei per jaar moeten hebben. Voorzichtigheidshalve verlagen we daarom ons advies naar ‘houden’, in afwachting van de kwartaalcijfers van 24 oktober.
€ | 2024 (t) | 2023 |
omzet (mrd) | 60,9 | 59,6 |
wpa | 2,85 | 2,60 |
dividend | 1,73 | 1,71 |