Autoaandelen | EU zet nieuwe stap om EV-industrie te beschermen
Olof Gill, woordvoerder van de Europese Commissie, stelt dat de EU met deze taks het effect wil compenseren van de voortdurende subsidiëring van elektrische voertuigen in China. Dat acht de commissie bewezen op basis van een zeer gedetailleerd onderzoek.
Uiteindelijk hebben tien landen voor de invoeringen van de hogere tarieven gestemd. Duitsland en Hongarije stemden samen met drie andere landen tegen. Zij vrezen tegenmaatregelen van China. Opvallend gegeven is dat maar liefst twaalf landen zich onthielden van een stem.
Europese autoaandelen
De nieuwe tarieven spelen op de korte termijn met name Stellantis – bekend van merken als Peugeot, Opel en Citroën – in de kaart. Deze producent van elektrische voertuigen is in tegenstelling tot spelers als Volkswagen voornamelijk actief in Europa en Amerika.
MG in Europa
MG, het grootste Chinese merk in Europa, krijgt door de invoering van de verhoogde tarieven te maken met een importtarief van 45%. In een reactie op het nieuws liet het bedrijf weten dit jaar nog geen prijsverhogingen door te voeren, omdat het lokaal al voldoende voorraad heeft aangelegd.
Daarnaast verwacht het in de toekomst meer te gaan produceren in Europa. Vorig jaar verkocht MG 200.000 voertuigen in de EU. China liet in een reactie weten dat het op haar beurt een importheffing van 25% overweegt op Europese voertuigen. Tegelijkertijd zei zowel China als de EU dat er op dit moment nog wel onderhandelingen lopen om mogelijk tot een compromis te komen.