Danone | Vizier weer op de toekomst gericht
Tijdens een strategie-update presenteerde Danone de strategische doelen voor de periode tot en met 2028. Die doelen gaan uit van een autonome omzetgroei van 3 tot 5% voor de boekjaren 2025-2028. De operationele winst moet daarbij iets harder stijgen.
Voor 2024 zal de omzet 3-5% hoger uitkomen dan in 2023. In de eerste jaarhelft lag de omzet op €13,9 mrd, wat jaar op jaar 4,0% groei betekent en precies in het midden van de afgegeven bandbreedte uitkwam.
We handhaven de schatting van de aangepaste winst per aandeel van €3,52 voor 2024. Bij deze schatting bedraagt de k/w 18,4. Dat is niet heel duur, maar ook niet goedkoop voor een traag groeiend bedrijf in een redelijk voorspelbare, maar ook sterk concurrerende omgeving.
Niet veel grotere winst
Dat betekent normaliter dat er een relatie bestaat tussen meer marketinguitgaves (kosten) en meer omzet, die onderaan de streep niet tot veel grotere winst leiden. En indien wel, dan zal de concurrentie stevig gaan inzetten op marketing, om verloren omzet terug te winnen.
Lees ook Danone | Franse zuivel- en watergigant overtuigt nog niet
De operationele marges verbeterden in het eerste half jaar licht, maar Danone zal in mijn ogen een hogere winstmarge moeten bereiken via een betere productmix, waarbij meer omzet uit duurdere producten komt. Bij de cijfers over het tweede kwartaal was het dan ook positief dat alle drie de divisies een betere volume/mix groei lieten zien: Zuivel +2,6%, Nutriënten +3,6% en Water +2,6%.
Investeren in India
Naast een focus op het behouden van posities in haar kernproducten zet Danone de komende periode in op het versterken van nieuwe producten die het goed doen. Daarbij denkt het concern vooral aan producten met hoog proteïnegehalte, medische nutriënten en ook aan koffiecreaties, met bijvoorbeeld roomproducten die aan koffie toegevoegd kunnen worden. En eind september maakte ceo Antoine de Saint-Affrique plannen bekend om de komende vier jaar voor €20 mrd te investeren in een nutriëntenfaciliteit in India, om daar de voetafdruk te vergroten.
De verhouding nettoschuld/ebitda bedroeg 2,6. Dat is niet heel laag, maar voor een voorspelbaar bedrijf als Danone prima. Het geeft ook ruimte voor bescheiden strategische overnames. Zo kondigde de onderneming eind september nog aan Lifeway Foods, onder andere bekend van de yoghurt Kefir, volledig over te nemen. Danone had hierin al een minderheidsbelang van 23,4%.
Sterke balans
Vanwege een sterke balans in combinatie met een prima cash flow zie ik Danone voor nu vooral als een dividendaandeel. Het dividend werd van 1993 tot aan 2020 niet verlaagd, tot aan het begin van de corona-uitbraak. Toen vond een bescheiden verlaging van €2,10 naar €1,94 plaats. In 2022 werd een gelijk dividend van €1,94 uitbetaald en daarna volgden €2,00 in 2023 en €2,10 in 2024.
Advies aandeel Danone blijft ‘houden’
Voor de komende jaren verwacht ik dat Danone een goede dividendbetaler zal zijn met verhogingen in lijn met de omzetgroei. Met nu 3,2% dividendrendement is het voor liefhebbers van een wat hoger en groeiend dividend een goed aandeel. Bij een k/w van 18,4 en bescheiden groeivooruitzichten blijft het eindadvies een stevig ‘houden’.