Drankenconcerns | China’s toorn vooral storm in een glas water
Op 4 oktober werd het voorstel van de Europese Commissie aangenomen om permanente importheffingen op Chinese elektrische auto’s in te voeren. De uitslag van de stemming was niet openbaar.
Naar verluidt was Duitsland de grootste tegenstander van het voorstel, al dan niet uit angst voor Chinese importrestricties op luxere Duitse auto’s, en Frankrijk de grootste voorstander.
Handelsoorlog EU-China: tarieven op sterke dranken
De Chinese tegenstap zat al een tijdje in het vat: een importheffing op gedistilleerde dranken uit vaten kleiner dan 200 liter, voortvloeiend uit een Chinees onderzoek naar dumppraktijken. Die tegenmaatregel werd van kracht op 8 oktober.
Importeurs moeten nu een soort borg betalen die 34,8-39,0% van de waarde vertegenwoordigt, waarmee de verkoopprijs van de betreffende dranken ineens fors hoger zal worden. Dit raakt in de praktijk vooral de Franse cognac. Analisten schatten dat die in China zo’n 20% duurder zal worden. We lopen de impact op drie producenten van sterke drank langs.
Advies aandeel Rémy Cointreau op ‘houden’
Rémy Cointreau is het meest afhankelijk van de Chinese markt, aangezien er ongeveer 20% van de totale omzet vandaan komt.
Rémy Cointreau verloor in een week tijd 10% aan beurswaarde. Analisten ramen de totale omzetdaling bij Rémy Cointreau door de heffingen op zo’n 6%. En de Chinese markt stond bij de kwartaalpublicatie van juli toch al onder druk. Overigens lieten alle regio’s daarbij dalende omzetcijfers zien, met Japan (een sterke stijging zelfs) als uitzondering.
Rémy Cointreau verwacht gedurende het boekjaar 2024-25 een geleidelijke verbetering, maar daarbij helpt de nieuwe heffing niet. Voor de korte termijn is het een vrij risicovol aandeel. Vanaf boekjaar 2025-26 verwacht het concern nog steeds hoog enkelcijferige omzetgroei met verbeterende marges. Met een geschatte k/w van 18 voor boekjaar 2024-25 blijft het advies ‘houden’.
Advies aandeel Pernod Ricard op ‘kopen’
De koers van Pernod Ricard daalde in een week tijd zo’n 5%, maar de geschatte omzetdaling van 1,6% is erg beperkt. Belangrijker zijn de vooruitzichten die eind augustus bij de jaarcijferpresentatie van boekjaar 2023-24 werden afgegeven. De organische groei was vrijwel stabiel.
Pernod Ricard meldde gemengde resultaten binnen haar diverse markten, maar vooral belangrijk was een voorzichtig herstel van de volumegroei in de tweede jaarhelft. Pernod Ricard blijft het portfolio actief beheren via kansrijke langetermijn-acquisities van wereldwijde en groeiende merken. Lokaal opererende merken worden afgestoten.
Pernod Ricard verwacht nog een zwak eerste kwartaal, maar daarna voor boekjaar 2024-25 organische omzetgroei door aantrekkende volumes. De middellangetermijndoelstelling van 4-7% omzetgroei per jaar staat nog steeds. Pernod Ricard blijft met een geschatte k/w van 16,7 koopwaardig.
Advies aandeel Davide Campari-Milano op ‘kopen’
Ook bij het Italiaanse Davide Campari-Milano, dat eind september nog werd behandeld, lijkt de impact erg beperkt. Sinds eind 2023 is Davide Campari-Milano eigenaar van het Franse cognacmerk Courvoisier.
Bij de laatste halfjaarcijfers maakte Courvoisier 1,2% uit van de omzet. De impact is daarmee ook voor de Italianen zeer beperkt. De eerdere analyse en het koopadvies blijven staan.
Auteur heeft een positie in Pernod Ricard