Luxegoederen | Hermès sectorfavoriet voor Carmignac
Volgens Carmignac normaliseert bij de meeste luxebedrijven de omzet en zijn de marges onder druk komen te staan door stijgende productiekosten, dure digitale transformaties en de gevolgen van oplopende geopolitieke spanningen.
Wat verder meespeelt, is dat de Franse overheid voor de grootste bedrijven de vennootschapsbelasting tijdelijk met 5-10% verhoogt, om zo een gat in de begroting te dichten. Carmignac vreest dat deze tijdelijke verhoging permanent zal blijken en de winst per aandeel van in Frankrijk gevestigde luxeconcerns in 2025 met 2-4% zal drukken.
Sponsoring
Voor LVMH verwacht Carmignac dat de sponsoring van de Formule 1 en de Olympische Spelen extra druk heeft gelegd op de marges; het spookbeeld van noodgedwongen schuldafbouw kan bij beleggers de kop opsteken.
Lees ook Luxeaandelen | Sector herboren na stimulering uit China
Bij Kering en Burberry vreest Carmignac dat door dalende omzetten pijnlijke kostenbesparingen onvermijdelijk zijn, die zullen wegen op de toch al negatieve groeivooruitzichten.
Eencijferige omzetgroei
Voor cosmeticaconcern L’Oréal, dat 40% van zijn inkomsten uit luxe haalt, rekent Carmignac op een hoge eencijferige omzetgroei en een midden tot lage eencijferige winstgroei, wat in lijn ligt met de prestaties uit het recente verleden.
Carmignac is het meest positief over Hermès en dan met name de divisies lederwaren en confectie. In tegenstelling tot sommige andere luxemerken staan prijsverhogingen bij de merken van Hermès niet gelijk aan prijsvervalsing en daardoor heeft het concern de consument niet van zich vervreemd.