Advieswijziging LVMH | Luxe-aandeel is uit de mode
De trading update voor het derde kwartaal van het grootste luxeconcern ter wereld LVMH is opnieuw een koude douche voor de aandeelhouders. Eigenlijk is dit topaandeel al meer dan een jaar aan het kwakkelen.
Wankele Chinese consument
We weten met zijn allen waar de groei bij LVMH en (zowat) de ganse luxesector stokt: bij de Chinese consument. Azië (ex-Japan) zag de omzet in de periode juli-september met liefst 16% teruglopen, tegenover -14% in de periode april-juni. De totale omzet (inclusief overnames, desinvesteringen en wisselkoerseffecten) in de eerste negen maanden van 2024 bedraagt €60,75 mrd. Dat is 2% minder dan de €62,20 mrd in dezelfde periode van 2023. De groei van de verkopen in goedkopere Japanse yens had daarbij een negatieve invloed.
Geen enkele afdeling deed het in het derde kwartaal beter dan de gemiddelde analistenverwachting. De divisie ‘Horloges & juwelen’ kwam met -4% tegenover -3,7% verwacht nog het dichtst in de buurt. Vooral zorgwekkend is dat kroonjuweel ‘Mode & Lederwaren’ het verst onder de verwachtingen bleef met een organische krimp van 5%, terwijl de consensus nog uit ging van een organische groei van 1,3%. Ook ‘Wijn & sterke dranken’ (-7% in organische omzetontwikkeling) presteert al kwartalen zwak.
Advies aandeel LVMH naar ‘verkopen’
Het is helaas meer regel dan uitzondering geworden dat de luxekampioen teleurstelt met het cijfermateriaal. Hoewel de koers al geruime tijd onder druk staat, reageert de markt opnieuw negatief. Zonder herstel van de Chinese consumptie is groei blijkbaar niet meer aan de orde en dat herstel blijft een vraagteken.
Tegen 19 keer de verwachte winst van volgend jaar kunnen we nog niet spreken van een aantrekkelijke waardering. Vandaar de adviesverlaging naar ‘verkopen’.