Japan | Vier groeitrends volgens Baillie Gifford
Vermogensbeheerder Baillie Gifford vindt dat de Japanse aandelenmarkt is achtergebleven op westerse equivalenten en denkt dat vooral groeiaandelen kansen bieden.
Een belangrijke trend die Baillie Gifford ziet is de digitalisering. Japan was een van de landen waar contant geld tot een paar jaar geleden de boventoon voerde. De coronapandemie heeft hierin een verandering teweeggebracht.
Hygiëne
Japanners zijn van nature kien op hygiëne en zijn gaan inzien dat elektronisch geld veel schoner is. Een bedrijf dat hiervan profiteert is Rakuten, dat een breed scala aan digitale diensten aanbiedt waaronder creditcards. Wat Baillie Gifford aanspreekt is dat Rakuten alle technologie zelf ontwikkelt en een eigen ecosysteem heeft, waarbij klanten korting krijgen als ze meerdere diensten afnemen.
Lees ook Japanse small caps | Inhaalslag is nog lang niet voltooid
Een tweede structurele trend waar Japanse bedrijven van profiteren is de wereldwijde opkomst van automatisering. Japan is verantwoordelijk voor bijna de helft van de wereldwijde productie van industriële robots. Zo bouwt Fanuc robots die ontworpen zijn om nauw samen te werken met mensen in fabrieken waar auto’s, medicijnen of elektronica worden geproduceerd. Ook tipt de vermogensbeheerder Keyence, dat machinale zichtsensoren met ingebouwde kunstmatige intelligentie ontwikkelt.
Welvaart neemt toe
De derde trend is de toenemende welvaart in Azië. De ongeveer vijf miljard mensen in dit continent hebben steeds meer te besteden en kopen graag hoogwaardige producten. Waar in veel sectoren relatief snel nieuwe merken kunnen worden gecreëerd, is dat meestal niet het geval in huidverzorging. Daar kunnen volgens Baillie Gifford de Japanse huidverzorgingsmerken KOSÉ en Shiseido van profiteren.
De vierde trend is de vergrijzing. In Japan is meer dan een op de tien inwoners ouder dan tachtig en bijna een derde van de bevolking is ouder dan 65 jaar, waarmee het land de oudste bevolking ter wereld heeft. Verschillende Japanse bedrijven lopen voorop in deze markt. Baillie Gifford wijst op Eisai, een bedrijf dat alzheimermedicijn Legembi produceert.
Naast dat het medicijn de progressie van alzheimer kan vertragen, lijkt het er ook op dat het na verloop van tijd sommige schadelijke ophopingen (amyloïde plaques) uit de hersenen verwijdert. Daarom onderzoekt Eisai nu of Legembi ook in een eerder stadium gebruikt kan worden. Het voordeel is dat vergrijzing verder reikt dan de grenzen van Japan en dat deze bedrijven ook in andere landen een sterke positie kunnen innemen.