Netflix | De koning onder de streamers heeft een prijskaartje
Netflix heeft prijsverhogingen doorgevoerd in Scandinavië, Italië, Spanje en Japan. Het advertentiemodel waarbij gebruikers in ruil voor een lagere abonnementsprijs ook reclameboodschappen moeten gedogen, is daarnaast een succes en wordt de komende tijd in meerdere landen uitgerold.
Ongeveer de helft van de nieuwe klanten kiest voor de goedkopere abonnementsformule met reclame. Netflix ziet de inkomsten uit advertenties volgend jaar verdubbelen tegenover 2024.
Sterke winstgroei
Op kwartaalbasis kwamen er netto 5,1 miljoen abonnees bij. Op groepsniveau klom de omzet met 15% naar $9,8 mrd. Voor het pas begonnen vierde kwartaal verwacht het bedrijf een verdere klim van de omzet naar $10,1 mrd, maar wel bij een lagere winstmarge.
Dat betekent voor het volledige boekjaar 2024 een omzetstijging met 15% naar $38,9 mrd (was eerder 14 tot 15%) en een ebit-marge van 27% (was eerder 26%). Vorig boekjaar lag de ebit-marge op ‘amper’ 21%. Netflix ziet de omzet door een toename van de advertentie-inkomsten volgend jaar oplopen naar $43-$44 mrd, wat een groei op jaarbasis met 11-13% impliceert. De ebit-marge zou verder oplopen naar 28%.
Netflix had eind september 282,7 miljoen betalende streamingklanten, 14,4% meer dan een jaar eerder.Netflix verwacht in het vierde kwartaal een hogere klantenaanwas, met dank aan het tweede seizoen van het populaire Squid Game en een aantal grote sportwedstrijden in de VS.
De streaminggigant kocht in het derde kwartaal 2,6 miljoen eigen aandelen in voor een totaalbedrag van $1,7 mrd. In het kader van het lopende programma kan Netflix nog $3,1 mrd besteden aan aandeleninkopen. De netto schuld bedraagt $6,8 mrd tegenover nog $7,4 mrd na het tweede kwartaal. De strijd tegen het delen van wachtwoorden lijkt goed uit te draaien, want de gevreesde uittocht van abonnees kwam er niet.
Advies aandeel Netflix blijft ‘verkopen’
De gediversifieerde strategie van Netflix werpt vruchten af, waardoor het bedrijf zijn positie van grootste en meest winstgevende streamingdienst bevestigt. Er is bovendien nog ruimte om de winstgevendheid te verbeteren met een uitbreiding van het advertentiemodel.
Helaas moet voor al dat moois ook wel stevig worden betaald. Het aandeel drijft op momentum en is tegen meer dan 30 keer de verwachte winst van volgend jaar en 8 keer de omzet te duur. Vandaar de keuze voor een verkoopadvies.