Batterijen | Prijzen gaan fors dalen
Goldman Sachs stelt dat fabrikanten dankzij technologische innovaties de energiedichtheid van nieuwe batterijen voor elektrische voertuigen de afgelopen jaren met 30% hebben verhoogd. Daarnaast zijn de prijzen voor lithium en kobalt de afgelopen jaren flink gedaald. Deze combinatie heeft ertoe geleid dat de gemiddelde batterijprijzen wereldwijd zijn afgenomen van $153 per kilowattuur in 2022 naar $149 in 2023 en Goldman Sachs verwacht dat de prijzen verder dalen naar $111 aan het eind van dit jaar.
Recyclen
Wat kan bijdragen aan een verdere prijsdaling is hergebruik van batterijen. Mercedes-Benz opende onlangs in het Zuid-Duitse Kuppenheim de eerste Europese recyclingfabriek voor moderne nmc-accu’s van elektrische auto’s. Volgens de Duitse autofabrikant kan tot 96% van alle gebruikte grondstoffen in de accu’s, waaronder lithium, nikkel en kobalt, direct worden gebruikt in nieuwe accu’s.
Bekijk ook het dossier Duurzaam beleggen | Hoe pak ik dit het beste aan?
Op korte termijn blijft de vraag naar EV-batterijen vooral afhankelijk van regelgeving. Het afschaffen van subsidies op elektrisch vervoer in onder meer Nederland en Duitsland heeft de markt geen goed gedaan, zo blijkt uit cijfers van de ACEA. In augustus daalde het aantal registraties van nieuwe EV’s in Europa op jaarbasis met 43,9% tot 92.627 stuks. Het marktaandeel van EV’s nam af van 21% naar 14,4%.
Goed nieuws voor EV’s
Goldman Sachs schat in dat de gemiddelde batterijprijs in 2026 ongeveer $80 per kilowattuur kan bedragen, wat neerkomt op een daling van bijna 50% ten opzichte van 2023. Op dat prijsniveau zouden elektrische auto’s dezelfde eigendomskosten hebben als benzineauto’s in 2023, zonder dat daarvoor subsidies nodig zijn. Dit kan de vraag naar elektrische auto’s op termijn een impuls geven.