Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden

Actueel advies

Advies Martijn van Herpen, 28 okt 13:08

Geen vuurwerk bij Unilever

0 0 Leestijd ongeveer

Unilever legde tijdens de kwartaalupdate degelijke cijfers voor, met vooral een uitstekend presterende ijsdivisie, maar ook drie divisies met volumekrimp.

Unilever behaalde in het derde kwartaal een onderliggende omzetgroei van 4,5%, gedragen door 3,6% volumegroei en 0,9% prijsstijgingen. Deze groei kwam vooral tot stand door de groei van 75% van de merken die de Power Brands van Unilever vormen en waar Unilever haar focus op legt. Deze strategische focus lijkt prima te werken. De Power Brands behaalden 5,4% onderliggende omzetgroei via 4,3% volumegroei en 1,1% aan prijsstijgingen.


Overigens is het niet zo dat merken die deel uitmaken van de af te splitsen ijsdivisie bij voorbaat worden uitgesloten van de Power Brands. De cijfers van de wat cyclischere ijsdivisie waren afgelopen kwartaal erg goed met 9,8% onderliggende omzetgroei, via 6,7% omzetgroei en 2,9% prijsstijging.

IJsdivisie

Dat helpt Unilever in de toekomst wellicht wat om een goede prijs voor de ijsdivisie te ontvangen. Het ijsmerk Magnum, dat met dubbele cijfer groeide, valt echter ook binnen de Power Brands en Cornetto haalde een hoog enkelcijferige groei. Oftewel, de gemiddelde groei bij de resterende Power Brands zou wat lager liggen zonder deze harde groeiers.

Lees ook Advieswijziging Unilever | Premium merken in de etalage

Naast ijs sprong Beauty en Wellbeing er met 5,7% volumegroei positief uit, het vierde kwartaal op rij met volumegroei boven de 5%. De overige divisies, Personal Care, Home Care en Nutrition lieten jaar-op-jaar echter volumekrimp zien met respectievelijk -5,7%, -2,9% en -1,5%.

Advies aandeel Unilever blijft ‘houden’

Unilever handhaafde de verwachting van de onderliggende omzetgroei van 3-5% in 2024, wat conform de doelstelling voor de komende jaren is. Daarnaast verwacht Unilever dat de margeverbeteringen in de tweede jaarhelft van 2024 minder sterk zijn dan in de eerste jaarhelft, maar voor heel 2024 minstens 18% onderliggende operationele marge. Al met al is er geen aanleiding de taxaties te wijzigen. Bij een geschatte k/w van 20,2 voor 2024 blijft het houdadvies staan.

Jaarcijfers in € 2024 (t) 2023
Omzet (mrd) 60,9 59,6
Wpa 2,85 2,60
Dividend 1,73 1,71

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ