Sterke groeier | Aandeel voor de hongerige (dividend)belegger
De basis voor Domino’s Pizza (Domino’s) werd gelegd in 1960. Toen kochten Tom Monaghan en zijn broer Jim de kleine lokale pizzeria DomiNick’s. Binnen acht maanden kocht Tom zijn broer al uit: die wilde postbode blijven. Jim kreeg hun voor pizzabestellingen aangekochte Volkswagen Beetle mee.
Gezien de huidige beurswaarde van $15 mrd, is dit achteraf gezien wel een heel slechte deal voor hem geweest. Na een geschil met de vorige eigenaar werd de naam in 1965 omgedoopt tot Domino’s en verschenen ook de dominostenen in het logo.
In 1967 werd de eerste franchise-locatie geopend en vanaf dat moment schoot de groei omhoog. Een andere belangrijke beslissing was het motto ‘bezorging binnen 30 minuten of je pizza is gratis’, waarmee Domino’s een concurrentievoordeel en hoge klanttevredenheid behaalde in tijden dat men (te) lang op een bestelde pizza moest wachten. Door zorgen over verkeersveiligheid werd dat concept beëindigd, maar snelle bezorging is nog steeds een speerpunt.
In 1983 zette Domino’s in Canada en Australië de eerste stappen in het buitenland en in 1989 werd de mijlpaal van 5000 pizzeria’s bereikt. In 1998, na 38 jaar aan het roer gestaan te hebben, verkocht Tom Monaghan Domino’s aan private equity-bedrijf Bain Capital en beëindigde hij zijn actieve rol in het bedrijf. In 2004 volgde een beursnotering en werden de aandelen vrij verhandelbaar.
Uitbreiding na uitbreiding
Waar het menu oorspronkelijk uit enkele pizza’s bestond, is het assortiment momenteel veel uitgebreider. Allereerst zijn er talloze pizzavariaties, tot aan een pizza frikan’dutchman (met stukken frikandel) aan toe. Daarnaast staan er varianten op pizza’s op het menu zoals de Subzz (pizzabroodje), Meltzz (gevulde en dubbelgevouwen dunne pizzabodem) en de pizzadog (hotdog met pizzadeeg) en je kunt er bijvoorbeeld boxen pizza met frietjes en kip bestellen. Ook toetjes ontbreken niet, met in Nederland zelfs poffertjes.
Bij de laatste kwartaalrapportage waren er wereldwijd 21.002 verkooplocaties, waarmee Domino’s de grootste pizzaketen ter wereld is. Hiervan is ongeveer een derde gesitueerd in de Verenigde Staten en twee derde daar buiten. Qua omzet is de verdeling VS/internationaal zowat gelijk.
In heel 2023 was het $9,0 versus $9,2 mrd en in het afgelopen kwartaal kwamen beide uit op $2,2 mrd. Er zijn slechts een kleine 300 locaties in eigen beheer, allemaal in de Verenigde Staten. De rest gaat via een franchisemodel. Het openen van nieuwe vestigingen kost Domino’s dus weinig kapitaal, wat mede de sterke groeicijfers en hoge winstgevendheid verklaart. Normaal gesproken betaalt een franchisee 5,5% van de omzet van een winkel aan royalties aan Domino’s en daar komen nog wat vergoedingen voor gebruik van technologie van Domino’s bovenop.
Strategie met hobbels
Domino’s kondigde in december 2023 haar strategie voor de komende vijf jaar aan die luistert naar de naam ‘Hungry for MORE’ (honger naar meer). Meer omzet, meer winkels, meer winst. De doelstelling is om de omzet jaarlijks met meer dan 7% te laten groeien. Hiertoe moeten wereldwijd 1100 winkels per jaar geopend worden, binnen vijf jaar resulterend in minstens 5500 nieuwe locaties. Het moet leiden tot minstens 8% meer winst per jaar.
Bij de kwartaalcijferpresentatie in oktober moest Domino’s al wat terugkomen van deze doelstellingen ten aanzien van 2024 en 2025. Met name de internationale omzetgroei viel wat tegen, waarbij teruglopende consumentenbestedingen als gevolg van lastige economische omstandigheden als hoofdoorzaak werden genoemd. In het jaarverslag van 2023 had Domino’s nog trots gemeld dat internationaal de omzet per winkel al dertig jaar op rij onafgebroken groeit. In het derde kwartaal was die gemiddelde groei van de omzet per winkel met 0,8% erg bescheiden en ook minder dan de 3,3% van een jaar eerder.
In de Verenigde Staten lag de omzetgroei per winkel hoger, +3,0%, en dat was juist een verbetering ten opzichte van de -0,6% in het derde kwartaal van 2023. Doordat er continu nieuwe pizzeria’s bij komen, klom de totale omzet jaar op jaar met 5,1%. Voor heel 2024 en 2025 liggen de verwachtingen nu iets lager dan de meerjarendoelstelling: het aantal netto nieuw te open pizzeria’s wordt geschat op 800-850, de verwachte omzetgroei op 5-6% en de groei van de operationele winst rond in plaats van meer dan 8%.
Advies op ‘kopen’
Het voordeel van de tegenvallende update is de forse terugval van de koers. Afgelopen zomer piekte die boven $530, maar inmiddels is er $100 van de koers af. En dat terwijl de winst per aandeel naar verwachting met meer dan dubbele cijfers zal groeien, doordat Domino’s structureel heel fors aandelen inkoopt. Stonden er in 2014 nog 55,6 miljoen aandelen uit, inmiddels zijn dat er nog 34,3 miljoen. Daarmee lieten alleen al de aandeleninkopen de winst per aandeel met in totaal 62%, of 4,5% per jaar, stijgen.
Dit jaar was er per 8 september alweer voor $215 mln aan aandelen ingekocht en stond er nog $926 mln, 6% van de huidige beurswaarde, klaar voor verdere aandeleninkopen. Het dividend steeg de afgelopen tien jaar met gemiddeld 17,5% per jaar en verzesvoudigde op jaarbasis ruim, van $1,00 naar $6,04. Het huidige dividendrendement van 1,4% is bescheiden, maar zal waarschijnlijk jaarlijks met dubbele cijfers oplopen.
Bekijk ook het dossier Dividendbeleggen | Alles wat je moet weten over deze beleggingsstrategie
Bij een wpa-taxatie van $16,70 voor 2024 komt de k/w uit op 25,6. Dat is historisch gezien wat laag, maar doordat de procentuele groei door de toegenomen omvang van Domino’s iets minder hard zal gaan dan in afgelopen decennium, lijkt deze waardering redelijk. De verwachting is dat de keten de komende jaren een dubbelcijferige groei van de winst per aandeel haalt. Voor liefhebbers van groeiaandelen en sterk groeiend dividend is Domino’s Pizza een heel mooie kandidaat om in portefeuille te hebben.
Fondscode (ticker | DPZ |
Beurs | NYSE |
Koers (6 nov) | 328,01 |
Hoogste koers 12 mnd | 542,75 |
Laagste koers 12 mnd | 361,82 |
Beurswaarde | $14,8 mrd |
K/w 24 (t) | 25,6 |
Dividendrendement | 1,4% |