L’Oréal | Vooruitzichten op lange termijn goed
L’Oréal onderscheidt vier divisies. Divisie Professionele Producten (11% van de omzet) richt zich op verkoop aan kapperszaken en schoonheidssalons, eventueel via een groothandel. Professionals kunnen producten ook los doorverkopen aan consumenten. De kwaliteit van deze producten is hoog en ze zijn niet bij de lokale drogisterij verkrijgbaar. Dat geeft een mate van exclusiviteit, die weer goed is voor een hogere verkoopprijs en marge.
Divisie Consumentenproducten (37%) richt zich op een brede groep consumenten, zowel qua behoeften als budget. Deze consumenten moeten zich via de producten van L’Oréal kunnen voorzien in al hun (basis)behoeftes aan cosmetica en huidverzorging. Het betreft veelal bekende en betaalbare merken als L’Oréal Paris, Maybelline New York en Garnier die in een willekeurige drogisterij verkrijgbaar zijn.
Divisie Luxe (36%) richt zich op exclusiviteit en exclusievere verkoopkanalen en biedt de luxe-producten ook via eigen winkels aan. Deze producten bevatten hoogwaardigere en verfijndere ingrediënten en ook de verpakking is luxueuzer dan die van massa-consumentenproducten.
Bij divisie Dermatologische Beauty (16%) is het gezondheidsaspect veel groter. Consumenten hechten belang aan een goede huidverzorging en daarmee aan dermatologisch goedgekeurde ingrediënten en producten die ook helpen bij huidproblemen als acné en eczeem. De producten zijn ontwikkeld voor of door dermatologen en zijn onder andere verkrijgbaar via gezondheidsklinieken en apotheken.
Vooruitzichten lange termijn
L’Oréals laatste kwartaalcijfers toonden een gemende beeld. De organische groei lag bij Professional Products (+6,1%) in lijn met de eerste zes maanden en bij Luxe met 5,8% zelfs iets hoger. Bij zowel Dermatologie als Consumentenproducten vertraagde de groei sterk tot slechts +0,8% en +1,4%. Doordat de omzet van bijvoorbeeld zonnebrandcrème het in het eerste kwartaal (+40%) heel goed deed, maar de nazomer nat was, kan het beeld van kwartaal op kwartaal vertekenen. De overall-trend toont echter wat vertraging. Vooral in China gaat het slecht, waar Luxe zelfs zo’n 15% in omzet kromp.
Voor de lange termijn zijn de marktvooruitzichten goed met 4-5% groei per jaar. Een steeds multiculturelere samenleving inspireert consumenten om nieuwe producten en trends uit te proberen. Een steeds langere haardracht is bijvoorbeeld de trend (meer omzet in haarkleuring en ondersteuning) en Japan deed niet aan parfum, maar begint geurlijnen te omarmen. L’Oréal verwacht bovendien marktaandeel te blijven winnen.
Advies aandeel L’Oréal blijft ‘houden’
Voor L’Oréal betaal je momenteel zo’n 26,5 keer de geschatte winst voor 2024. Zelfs na de forse daling is dit een in historisch perspectief redelijk normale waardering. De groei van omzet en marges moeten samen met aandeleninkoop en dividend (nu 2,1%) zo’n 10% per jaar opleveren.
De vooruitzichten voor de lange termijn zijn zonder meer goed. Langetermijnbeleggers kunnen bij deze koers zeker beginnen met instappen, maar voor de periode van een jaar blijft het advies een stevig houden.
2024 (t) | 2023 | |
Omzet (€ mrd) | 43,0 | 41,2 |
Wpa (€) | 12,25 | 11,52 |
Dividend (€) | 7,10 | 6,00 |