Target | Prijsbewuste consument laat zich voelen
De organische omzet van Target steeg in het derde kwartaal met 0,3% tot $25,2 mrd, waarbij de omzet van online 10,8% opliep, maar die van de fysieke winkels 1,9% daalde. Het positieve voor Target is dat er 2,4% meer bezoekers in de fysieke winkels kwamen, maar die besteedden dan weer gemiddeld zo’n 2% minder.
Target signaleert dat klanten erg selectief zijn in wat ze op welk moment aankopen. Ze wachten bijvoorbeeld op koopjes bij promotieacties, waarbij ze groot inslaan en Targets omzet omhoog schiet, maar in de periode voor en na zo’n actie valt de omzet juist terug.
Daarnaast stipte Target aan dat wat betreft discretionaire uitgaven, die niet direct noodzakelijk zijn, de situatie lastig is. Discretionaire uitgaven bepalen grofweg 60% van de omzet van Target, wat de resultaten iets volatieler maakt dan bijvoorbeeld die van Walmart.
Havenstakingen VS
Ook haalde Target de havenstakingen aan de oostkust van de Verenigde Staten aan als reden om (extra) voorraden aan te leggen via alternatieve routes, om sowieso geen nee te hoeven verkopen aan klanten. Dit resulteerde in extra kosten en voorraden.
Na de cijfers over het tweede kwartaal stelde Target de verwachtingen voor 2024 nog bij, maar deze resultaten over het derde kwartaal vielen sterk tegen. Ook voor het vierde kwartaal is Target voorzichtiger geworden. De omzet zal naar verwachting gelijk zijn aan die van een jaar geleden en voor het huidige boekjaar werd de geschatte winst per aandeel nu weer fors verlaagd: van $9,00-9,70 tot $8,30-8,90.
Advies aandeel Target blijft ‘kopen’
Tegen 14 keer de winst voor het huidige boekjaar is Target zeker niet duur. Er vanuit gaande dat de cyclische tegenwind weer een keer een meewind wordt, blijft het advies ‘kopen’. En zeker ook voor liefhebbers van een relatief hoog dividendrendement (3,7%) is dividendkoning Target een interessante belegging.
$ | 2024 (t) | 2023 |
Omzet (mrd) | 107,6 | 107,4 |
Wpa | 8,60 | 8,94 |
Dividend | 4,48 | 4,40 |