Offensieve portefeuille | 10 december roodomrand in de agenda
Het rendement van de Offensieve portefeuille sinds het begin van het jaar bedraagt 4,1%. Circa 72% van de portefeuille is belegd in aandelen, de cashpositie bedraagt afgerond 28%. Een flink percentage, maar daarin staat de portefeuille niet alleen. Zo meldde het investeringsvehikel van Warren Buffett Berkshire Hathaway bij de derde kwartaalcijfers over een record kaspositie te beschikken van $325 mrd, hetgeen overeenkomt met 33% van de beurswaarde.
Een van de redenen dat de cashpositie nog altijd behoorlijk hoog is binnen de Offensieve portefeuille is dat we eerder dit jaar afscheid namen van de aandelen D’Ieteren. Aanleiding van de verkoop was het nieuws dat er een verschuiving in het aandeelhouderschap aan zit te komen. Nicolas D’Ieteren (Nayarit) zal 16,7% van de aandelen overnemen van zijn neef Olivier Périer (SDGP). Hiermee zal Nayarit uiteindelijk 50,1% van de aandelen in handen krijgen, dit gebeurt tegen een beurskoers van €223,75 per aandeel.
Superdividend
Om deze transactie te financieren, maakte D’Ieteren bekend een superdividend uit te keren aan alle aandeelhouders van €74 per aandeel. Op de huidige beurskoers van €204 komt dat overeen met 36% van de marktkapitalisatie. Voor de particuliere beleggers was het een teleurstelling: in tegenstelling tot de holdings Nayarit en SDGP moeten zij over de uitkering wel dividendbelasting betalen. Met een dividendbelasting van 30% komt dit neer op €22,20 per aandeel (circa 11% van de beurswaarde).
Het dividend is daarnaast te hoog om uit de kaspositie van circa €850 mln te voldoen. Hierdoor worden zowel op het niveau van de holding als bij de belangrijkste participatie Belron extra schulden aangegaan. De schuldgraad van Belron, wereldleider in het herstellen van autoruiten onder de naam Carglass, loopt daardoor op tot 5,5 maal de ebitda. Dit maakt een belegging in D’Ieteren risicovoller. Wij hebben na bekendmaking van het superdividend op 10 september de stukken verkocht tegen €218 per aandeel, omdat we kort daarna verkoopdruk verwachtten Die voorspelling kwam uit.
Spannende dag
Inmiddels is bekend geworden dat D’Ieteren op 10 december ex-dividend zal gaan. Een spannende beursdag, waar mogelijk opportuniteiten ontstaan. In aanloop naar de ex-dividenddatum kwam enkele weken geleden naar buiten dat Gary Lubner, de voormalige ceo van Belron/Carglass, een belang van 1,4% in de onderneming heeft verkocht aan de overige minderheidsaandeelhouders.
Met deze transactie werd Belron gewaardeerd op een ondernemingswaarde van €32,2 mrd, wat resulteert in een nettovermogenswaarde van €23,5 mrd. Berekenen we dit bedrag door naar het belang dat D’Ieteren bezit, dan bedraagt de waarde van Belron alleen al €220 per aandeel. Dat bedrag ligt aanzienlijk hoger ligt dan de huidige beurskoers van D’Ieteren en dat betekent dat investeerders de andere participaties er momenteel gratis bij krijgen.
Op dit moment schatten we de waarde van geheel D’Ieteren op €214 per aandeel, als we al rekening houden met de uitkering van het superdividend van €74 per aandeel. Zonder dat dividend bedraagt onze geschatte waarde €288 per aandeel. Daarmee zal op 10 december het aandeel mogelijk tegen een behoorlijke korting zijn op te pikken. Als die kans zich voordoet zal de beheerder van de Offensieve portefeuille daar gebruik van maken.
Hoge marges
Belangrijkste reden om enthousiast te blijven over D’Ieteren is dat er steeds meer technologie in een autoruit zit en dat maakt het vervangen complexer. Dit speelt Carglass, dat daarmee hoge marges behaalt, in de kaart. Ook in economisch mindere tijden zullen consumenten niet snel besparen op vervanging of reparatie van een autoruit. Dat komt mede doordat de belangrijkste klant niet de gebruiker is van de auto, maar de verzekeringsmaatschappij van de eindklant. Verzekeraars betalen in 95% van de gevallen de schade aan de autoruit.
Tegelijkertijd zijn we ook te spreken over de deelnemingen TVH Parts en PHE, beide aanbieders van vervangingsonderdelen. TVH Parts is gespecialiseerd in onder andere onderdelen voor heftrucks. PHE richt zich op personenvoertuigen en trucks. Beide activiteiten zouden het ook goed kunnen doen in tijden van laagconjunctuur, want in zo’n periode worden investeringen uitgesteld. Hierdoor vindt er meer slijtage plaats en dat stuwt de vraag naar vervangingsonderdelen.
Ackermans & VH
Ook over de holding Ackermans & Van Haaren blijven we enthousiast. Met een rendement van 19,6% sinds de start van het jaar is het aandeel dit jaar een van de uitblinkers binnen de Offensieve portefeuille. De meest recente kwartaalcijfers werden dan ook positief ontvangen. De holding is goed op weg om in 2024 een nettowinst te gaan behalen van ten minste €400 mln, hetgeen overeenkomt met €12 per aandeel.
Een belang van 33,3% werd opgebouwd in V.Group, marktleider op het gebied van scheepsmanagement en maritieme ondersteuning voor scheepseigenaren en -exploitanten. De netto kaspositie bedroeg aan het einde van het kwartaal €294 mln, circa €9 per aandeel. We schatten de nettovermogenswaarde op zo’n €210 per aandeel en houden de aandelen mede vanwege de gunstige groeivooruitzichten van de belangrijkste participaties stevig vast.