Urban Outfitters | All time high voor afwijkend kledingaandeel
Terwijl veel sectorgenoten nog altijd last hebben van consumenten die hun hand op de knip houden, tikte Urban Outfitters vorige week als enige kledingretailer een recordkoers aan van ruim $52, wat de beurswaarde in New York op ruim $4,5 mrd brengt.
Urban Outfitters is een winkel die kleding, accessoires, spullen voor in huis en bijzondere cadeaus verkoopt met naast het gelijknamige eigen merk ook twee dameskledingformules (Anthropologie en Free People). Het merk richt zich wereldwijd met ruim 700 winkels op jonge mensen en heeft een creatieve, unieke stijl.
Unieke formule
Wat Urban Outfitters afwijkend maakt ten opzichte van de doorsnee kledingwinkel, is dat ze aparte ontwerpen en bijzondere merken aanbieden, vaak met een vintage of bohemien uitstraling. Ook hebben de winkels – die er inderdaad anders uitzien qua inrichting dan de gemiddelde zaak – volgens veel klanten een gezellige, inspirerende sfeer.
Positief vooruitzicht
Dat alles werkt blijkbaar goed. De omzet in het derde kwartaal steeg met 6,3% naar $1,4 mrd en lag net als de wpa boven de verwachting van analisten. Ook liet het management zich positief uit over het vierde kwartaal en voor 2025.
Normaal gesproken groeit de omzet de komende jaren, mede dankzij nieuwe winkels, met zo’n 4 tot 5%. Positief is daarbij dat Urban Outfitters een enorme oorlogskas van $700 mln heeft en een k/w van slechts 13.