Adobe | Groeiritme vertraagt
Adobe Systems kreeg een tik (-8%) nadat de prognoses voor het lopende kwartaal en het pas begonnen boekjaar tegenvielen. Dit neemt niet weg dat het aandeel 2024 met een flinke winst zal kunnen afsluiten. In de drie maanden tot 29 november, het laatste kwartaal van het fiscaal boekjaar 2024, klom de groepsomzet met 11% naar $5,6 mrd. Adobe realiseerde over het volledige boekjaar een recordomzet van 21,5 mrd, 11% meer dan een jaar eerder. De aangepaste nettowinst klom naar $2,4 mrd, of $18,42 per aandeel (+15%).
Adobe profiteert van de digitalisering van de creatieve sector en biedt efficiënte softwarepakketten aan, die in de meeste gevallen via een abonnementsformule worden verkocht (Software-as-a-Service of SaaS). Het grote voordeel daarvan is dat de meeste inkomsten terugkerend zijn. Adobe integreert verschillende AI-functionaliteiten (kunstmatige intelligentie) in zijn producten (o.a. Adobe Firefly). Daarvan worden de basisdiensten voorlopig nog gratis aangeboden om een zo groot mogelijk publiek er warm voor te maken. Vorig boekjaar namen de abonnementsverkopen met 12% toe. Adobe plant in 2025 de lancering van een aantal geavanceerde AI-functies die wel betalend zijn.
Dollar
De dure dollar speelt in het nadeel van Adobe, dat een aanzienlijk deel van de omzet buiten het thuisland genereert. Voor 2025 mikt het management daarom op een valuta-tegenwind van $200 mln. Adobe verwacht voor het boekjaar 2025 een omzet tussen $23,3 en 23,6 mrd, wat op jaarbasis een groei tussen 8,3 en 9,5% impliceert. Dit cijfer lag iets onder de verwachtingen. De aangepaste winst per aandeel zal met ongeveer 10% stijgen naar $20,20 tot $20,50.
Adobe sloot het boekjaar af met $7,9 mrd aan liquiditeiten en verhandelbare effecten. Daar stond een schuld van $5,6 mrd tegenover. De softwaregroep keert geen dividend uit, maar in het vierde kwartaal werden 4,6 miljoen eigen aandelen ingekocht voor een waarde voor $2,5 mrd. Adobe heeft in het kader van het lopende programma nog $17,7 mrd beschikbaar. Toch is de gunstige impact van de inkopen op de winst per aandeel beperkt omdat Adobe veelvuldig gebruik maakt van optiepakketten als uitbetaling.
Advies aandeel Adobe op ‘houden’
Adobe noteert tegen 9 keer de verwachte omzet, 18 keer de ebitda en bijna 26 keer de winst. Daar staat omzet- en winstgroei in de buurt van 10% tegenover, wat weinig ruimte laat voor verdere koersstijgingen. De integratie van AI in de producten wordt door de klanten op prijs gesteld, maar het valt nog af te wachten of ook de duurdere abonnementsformules gaan aanslaan. Voorlopig hanteren wij voor het aandeel Adobe een houdadvies.