Nieuw aandeel Havas aan de Amsterdamse beurs
Het Franse Vivendi splitste onlangs meerdere onderdelen af, waaronder Havas. Vivendi, of de familie Bolloré die zo’n 30% van de aandelen van het bedrijf in handen heeft, wil zo van de conglomeraatskorting bij Vivendi af.
Bij Havas is Yannick Bolloré – zoon van de familiepatriarch – sinds 2013 de ceo en bestuursvoorzitter. De keuze voor de Amsterdamse beurs is mede ingegeven door de beschermingsconstructie tegen vijandige overnames. Daartoe is de Stichting Continuity Havas opgericht. Simpel gezegd kan via de stichting met een preferent aandeel iedere overnamepoging worden tegengehouden. Een overname(premie) voor Havas lijkt dus onwaarschijnlijk. Ook omdat Yannick Bolloré zijn rol tot minstens 2035 wil vervullen om stabiliteit en continuïteit aan het bedrijf te bieden en vertrouwen bij medewerkers, klanten en investeerders wil wekken.
Drie divisies
Havas is verdeeld in drie divisies met een gezamenlijke omzet van €2,9 mrd in 2023. Havas Creative (39% van de omzet in 2023) biedt diensten op het gebied van reclame, merkstrategie, public relations en evenementen. Ook helpt deze divisie bedrijven in de transitie van traditionele advertenties naar digitale en sociale media-oplossingen. Havas Media (36%) richt zich op mediaplanning en -aankoop, retailmedia, e-commerce en data-analysediensten voor optimalisatie van reclames. Havas Health (24%) verzorgt marketingdiensten voor farmaceutische bedrijven en zorgverleners. Vrijwel alle grote farmaceuten als Pfizer, Johnson & Johnson, Merck en Sanofi zijn klant. Geografische wordt de omzet verdeeld over Europa (48%), Noord-Amerika (36%), Azië (9%) en Latijns-Amerika (7%).
Aan marketing en communicatie wordt jaarlijks wereldwijd zo’n $750 mrd uitgegeven. Havas is met €3,9 mrd aan beurswaarde kleiner dan echt grote spelers als het Franse Publicis (€25,1 mrd), of de Amerikaanse concurrenten Omnicon Group ($16,7 mrd) en Interpublic Group ($10,4 mrd) die medio 2025 fuseren tot een Amerikaanse gigant. Schaalgrootte telt en de marges liggen bij Havas iets lager dan.
Via de medio 2024 aangekondigde Converged Strategie wil Havas de komende vier jaar €400 mln investeren in data, technologie en kunstmatige intelligentie, om te komen tot volledig geïntegreerde communicatieoplossingen. Hier ligt zowel een kans als een risico. De toenemende inzet van creativiteit met behulp van kunstmatige intelligentie is ook een terrein van de techgiganten die veel van hun omzet genereren via marketing- en reclame-uitingen en daarmee ook een heel groot publiek bereiken.
Advies aandeel Havas op ‘kopen’
Concluderend opereert Havas in een sterk concurrerende omgeving en is de omzetontwikkeling beperkt. In de periode 2017-2023 nam Havas wel 5 tot 10 bedrijven per jaar over, wat jaarlijks zo’n 1,5% aan omzet toevoegde. In 2024 zal de omzet vergelijkbaar zijn met de €2,9 mrd van 2023. Bij een geschatte wpa van zo’n €0,20 voor 2024 is de waardering van Havas met een k/w van 8,5 bescheiden. Vanwege de lage waardering, samen met 4,6% dividendrendement, krijgt het aandeel toch een koopadvies.
Jaarcijfers in € | 2024 (t) | 2023 |
Omzet | 2,9 mrd | 2,9 mrd |
Ebit | 334 mln | 310 mln |
Dividend | 0,08 | – |