Platformbedrijf waar de cash binnenstroomt
Een defensieve strategie biedt de mogelijkheid om te profiteren van een mooi opwaarts potentieel, waarbij de risico’s beperkt blijven. We tippen deze strategie op Uber. Een grote groep analisten is al jaren enthousiast over het platformbedrijf. Dat was bijvoorbeeld in 2022 al zo, toen we reeds een optietip deelden op Uber, wat een mooi succes opleverde.
Het bedrijf stelde aandeelhouders die de stukken de laatste jaren aanhielden dan ook niet teleur. Sinds de beursgang van Uber op 10 mei 2019 bedraagt het rendement 47%. Van de zestig analisten die het aandeel op dit moment volgen, geven er 52 een koopadvies. Opvallend is dat geen enkele analist het aandeel voorziet van een verkoopadvies. Het gemiddelde koersdoel bedraagt $90,54, hetgeen vanaf de huidige beurskoers van $66,16 een opwaarts potentieel biedt van 37%.
Taxi’s en andere diensten
Uber Technologies is het grootste taxiplatform ter wereld. In het derde kwartaal van 2024 vonden via het platform 2,9 miljard ritten plaats. Op jaarbasis komen we dan inmiddels al snel uit op meer dan 10 miljard ritten. Deze ritten worden uitgevoerd door chauffeurs die worden gezien als zelfstandige ondernemers. Zij maken gebruik van het platform van Uber om ritten te accepteren. Dat betekent dat de chauffeurs zelf verantwoordelijk zijn voor het voertuig dat ze gebruiken en daarnaast zelfstandig zaken regelen als belastingen en verzekeringen.
Naast de eindmarkt voor taxi’s is Uber ook actief op de markt van maaltijdbezorging onder de naam Uber Eats. De logistieke markt (bezorging van pakketten) bespeelt het bedrijf met Uber Freight. Op al deze markten moet de onderneming nog behoorlijk kunnen groeien. De winstmarges bij Uber Technologies zijn echter wel klein, omdat het grootste gedeelte van de opbrengst van een rit direct naar de chauffeur of bezorger dient te gaan. Hierdoor is het voor het bedrijf een behoorlijke uitdaging om winstgevend te worden.
Groei
De nadruk lag de laatste jaren dan ook echt op forse groei en daarin is het ook geslaagd. Uber Technologies wist in 2019 een omzet te boeken van $13 mrd. Dit jaar (2025) rekenen analisten op circa $50 mrd. Desalniettemin lijkt de onderneming een omslagpunt te hebben bereikt, in 2023 wist het namelijk voor het eerst onder aan de streep zwarte cijfers te schrijven. Het management en analisten rekenen erop dat deze trend zich verder door zal kunnen zetten. Voor boekjaar 2026 gaan analisten gemiddeld genomen uit van een winst per aandeel van $3,73. Bij de huidige beurskoers van $66,16 spreken we dan over een koers/winstverhouding van 18. Daarmee lijkt het aandeel niet al te duur, aangezien er nog behoorlijk wat groei in de pijplijn zit voor Uber Technologies.
De omzet kan volgens de gemiddelde inschatting van analisten van circa $43 mrd in 2024 naar circa $67 mrd groeien in 2027. Doordat Uber jaarlijks inmiddels behoorlijk wat cash weet te genereren, worden aandeelhouders beloont doormiddel van de inkoop van eigen aandelen. In 2024 kondigde het concern een plan aan om voor een bedrag van $7 mrd (5% van de marktkapitalisatie) aan eigen aandelen in te kopen. De komende jaren kan er naar verwachting behoorlijk wat kasgeld naar de aandeelhouders vloeien, omdat er in 2025 waarschijnlijk al sprake zal zijn van een netto kaspositie bij Uber.
Voor 2024 en 2025 rekenen analisten op een vrije kasstroom van respectievelijk $6,3 en $ 8,0 mrd. De periode van negatieve cashflows lijkt Uber Technologies achter zich te hebben gelaten en daarnaast zien we autonoom rijden op de middellange termijn ook niet als een risico. Het bedrijf heeft immers zelf een enorm sterk netwerk op dit vlak. De zelfrijdende taxi’s van Waymo in San Fransico worden bijvoorbeeld op dit moment ook aangeboden via de App van Uber. Op de lange termijn zal de onderneming door autonoom rijden mogelijk extra kosten moeten gaan maken die nu voor rekening komen van de chauffeurs.
Belegging met risico’s
Wel kleven er duidelijk ook risico’s aan een belegging in Uber. In de eerste plaats lopen veel rechtszaken tegen het bedrijf. In Nederland wordt bijvoorbeeld vaak de vraag gesteld of de taxichauffeurs nu zelfstandige ondernemers zijn moeten worden gezien als werknemers. De impact van toekomstige uitspraken van verschillende rechters in verschillende delen van de wereld blijft lastig te voorspellen. Ook zal Uber naar verwachting hinder ondervinden van periodes waarin het economisch wat minder gaat. Consumenten zullen dan mogelijk besparen op luxe, waaronder waarschijnlijk ook ritten met een taxi en maaltijdbezorging vallen.
Gezien het opwaarts potentieel en de daaraan gepaard gaande risico’s opteren we voor een defensieve strategie, waarbij de aanschaf van aandelen wordt gecombineerd met het gebruik van een optieconstructie. Hiermee wordt een gedeelte van het opwaarts potentieel weggegeven, maar blijft het verlies in het geval van een koersdaling beperkt.
Optieconstructie
Bij de aanschaf van honderd aandelen Uber voor $66,16 is de aanbeveling om tegelijkertijd de Uber december 2025 60 putoptie aan te schaffen en de Uber december 2025 90 calloptie te schrijven.
De optiecombinatie kon op 7 januari worden gekocht voor $1,55 ($155 per combinatie). Als het aandeel Uber op expiratie in december boven de $90 noteert, wordt een winst gerealiseerd van $2229 (33%). Als de beurskoers op expiratie op $30 staat, blijft het verlies enigszins beperkt dankzij het recht om de aandelen voor $60 per stuk te verkopen. Het verlies bedraagt dan $771 (11%). Zonder deze constructie zou het verlies $3661 bedragen, oftewel 55%.
Mocht u weinig ervaring hebben met deze beleggingsvorm, dan raden wij u aan om eerst onze online training over opties in de Beleggers Belangen Academy te volgen.