De oliemarkt in 2025 zal ons verrassen
De wereldbevolking groeit met 0,85% per jaar. Dat klinkt niet schokkend, maar het betekent in 2080 dus wel circa 10,3 miljard bewoners op deze aarde. En al die mensen worden langzaam wat rijker, wat zich vertaalt in een groei van het luchtverkeer met 4,3% per jaar. Ben je wat minder rijk, dan rijd je auto.
De wereldwijde vraag naar benzine is nu 28 miljoen vaten per dag, goed voor bijna een kwart van de totale olievraag. Elektrisch rijden zal de benzinevraag op zeker moment wel doen afnemen, maar momenteel vertraagt de verkoop van100% elektrische auto’s wereldwijd door te hoge kosten en het wegvallen van financiële voordelen voor kopers. Die vraagafname komt er dus niet voor 2030.
Raffinaderijen in problemen
We lezen dat raffinaderijen het moeilijk hebben, zie bijvoorbeeld het buiten gebruik stellen van de raffinaderij Gunvor in Rotterdam. Voor de VS en Europa is dat de realiteit, maar dat betekent niet dat raffinaderijen tot het verleden behoren.
Van alle nieuw te bouwen raffinaderijen komt 99% in het Midden- of Verre Oosten te staan, waar ze het voordeel hebben zich dicht bij de oliebron te bevinden en geïntrigeerd te worden in chemische complexen. Hierdoor nemen de logistieke kosten hard af, is minder personeel nodig en kan snel geschakeld worden.
Met name de vraag van de chemische industrie naar nafta en afgeleide halffabrikaten (geproduceerd door raffinaderijen) zal lang hoog blijven. Men verwacht dat deze sector de grootste indirecte afnemer van olie gaat worden richting 2050.
Drill, baby, drill!
De olieprijzen stijgen, terwijl de prijzen van fossiele brandstoffen (onder andere benzine en diesel) onvoldoende meegroeien. Hierdoor verdienen de oliemaatschappijen momenteel te weinig aan het omzetten van olie naar brandstoffen.
Het gevolg is dat hun olieraffinaderijen nu een doorzet kennen van 91-92%, terwijl dit 97% kan zijn. Geopolitieke spanningen spelen nog steeds een rol: OPEC+ heeft haar olieproductie in het eerste kwartaal van 2025 weer beperkt, waardoor de olieprijs (WTI) niet onder $70 per vat zakt.
Lees ook Olieaandelen | Wat betekent ‘drill, baby drill’ voor onze adviezen?
Donald Trump roept daarom ‘drill baby drill!’ om lagere brandstofprijzen voor zijn burgers te bereiken. Maar willen oliebedrijven in de VS wel meer olie winnen, zoals de nieuwe president met die woorden van hen vraagt?
Verleden biedt wijsheid
Het antwoord op die vraag ligt in het verleden: de oliebedrijven in de VS zullen doof zijn voor Trump. Die hebben hun lesje wel geleerd. Rond 2020 staken schalieoliebedrijven hun winsten in extra productie, wat resulteerde in een overschot aan olie. Saoedi-Arabië regeerde door ook de productie op te voeren en zo werd de markt overspoeld met olie en kregen de Amerikaanse schalieoliebedrijven het financieel heel zwaar.
De verliezen waren afschuwelijk en hun aandeelhouders eisten dat toekomstige winsten als dividend uitgekeerd zouden worden en niet meer naar extra olieproductie zouden gaan. Trump kan dus blijven roepen, de olie-industrie trekt haar eigen plan: voorlopig zal stijging van de Amerikaanse olieproductie uitblijven.
Hogere olieprijzen aannemelijk
OPEC heeft circa 3 miljoen vaten per dag aan reservecapaciteit, waarvan 2 miljoen vaten per dag nu inzetbaar zijn. Het kartel zal de productie waarschijnlijk pas in de tweede helft van dit jaar gaan verhogen, nadat de olieprijs flink is gestegen. OPEC heeft altijd al dezelfde aanpak gehad: olievoorraden in de wereld naar een laag niveau brengen (nu een feit) en dan langzaam de oliekraan opendraaien.
De VS hielden een paar jaar geleden Saoedi-Arabië voor de gek door te claimen dat een aanstaande boycot op Iran ruimte bood voor meer olie op de markt. Na de productieverhoging van OPEC werd die boycot afgezwakt en vervolgens daalde de olieprijs hard. Saoedi-Arabië is dit niet vergeten. Dit maakt vrijwel zeker dat de olieprijs eerst zal moeten stijgen voordat OPEC de kraan ook maar een druppel verder opendraait.
Koopwaardige aandelen
Koop gerust aandelen Chevron, ExxonMobil, Shell, of Devon. Ja, de vierdekwartaalcijfers zullen tegenvallen. Dat is logisch, door de lagere gasprijzen en te kleine raffinagemarges. Maar alle ellende zit grotendeels in de koersen verwerkt, dus in plukjes aankopen lijkt de beste strategie voor de komende maanden.