Constellation Brands witte raaf af in de biersector na tegenvallende prognose
Wereldwijd heeft de biersector het al langer lastig. Het aandeel Constellation Brands deed het daarbinnen vorig jaar relatief goed en tikte bijna de $275 aan. De omzet groeide van $6,0 mrd in boekjaar 2015 tot een $10,0 mrd in boekjaar 2024, dat eindigde in februari 2024. Daarbij werd het kwartaaldividend nog met 13% verhoogd tot $1,01.
De laatste maanden beginnen er echter ook meer zorgen rond Constellation Brands de kop op te steken. Een van de risico’s zijn de importheffingen waar aankomend president Donald Trump Mexico mee dreigt.
Constellation Brands is via Mexico een van de grootste bierimporteurs richting de Verenigde Staten met Modelo en Corona als belangrijkste merken. Deze zijn merken zijn populair binnen de Latino-gemeenschap in de Verenigde Staten.
Kankerverwekkende substantie
Vervolgens meldde adviesorgaan Surgeon General begin januari dat alcohol aantoonbaar meerdere soorten kanker veroorzaakt en adviseerde daarom om alcoholische dranken in de Verenigde Staten van een waarschuwingsetiket te voorzien, om meer publiek bewustzijn te creëren.
Lees ook Kunnen we tegen de huidige koers al instappen in Heineken?
En bij de kwartaalcijferpresentatie van 10 januari voorspelde Constellation Brands voor boekjaar 2025 minder volume- en winstgroei dan verwacht. De kleinere wijndivisie ziet zelfs krimp van omzet en winst. Ceo Newlands verlaagde de groeivooruitzichten voor heel 2025 ‘prudent’, vanwege onzekerheid over de terugkeer van consumenten naar een normaal uitgavenpatroon.