Europese autobouwers kijken weer voorzichtig omhoog
Na een jaar afwezigheid begon afgelopen week de Autosalon in Brussel. Tot en met zondag 19 januari kunnen liefhebbers de nieuwste voertuigen bekijken van 63 verschillende merken. Naar schatting zal het evenement 300.000 bezoekers trekken. Spelers als BMW, Stellantis en Mercedes hopen particulieren weer meer aan boord te krijgen in 2025.
Mercedes en BMW
Laatstgenoemde autobouwer wist 2024 toch nog enigszins positief af te sluiten. In 2024 verkocht de Duitse fabrikant die bekend staat om de luxe modellen 4% minder voertuigen, maar in het slotkwartaal was de krimp slechts 2%. Ook dikte de verkoop van het aantal premium voertuigen – waarop de hoogste marges zitten – bij Mercedes met 1% aan.
BMW rapporteerde eveneens een terugval van 4% op de verkoopaantallen in 2024. Net als Mercedes heeft de onderneming last van de Chinese concurrentie. Daarbovenop kwam vorig jaar ook nog een grote terugroepactie. Verschillende modellen kampten met een defect remsysteem, in totaal gaat het om circa 1,5 miljoen voertuigen. Hierdoor moest tijdelijk een leveringsstop worden ingevoerd.
Stellantis kiest voor joint venture met Leapmotor
Stellantis, dat eveneens worstelt met tegenvallende verkopen, presenteert op de autoshow tussen de Fiats en Citroëns een aantrekkelijk geprijsd en volledig Chinees voertuig van Leapmotor. Beide partijen zijn een joint venture aangegaan, waarbij Stellantis 51% van de aandelen bezit.