Geopolitiek drukt zijn stempel op de oliemarkt
In 2024 zorgde geopolitieke onzekerheid voor een onvoorspelbaar jaar voor de oliemarkt. De prijs van een vat ruwe Brent-olie lag in 2024 gemiddeld rond de $80, maar daalde meermaals richting $70.
Voor de korte termijn voorspelt Goldman Sachs (GS) dat de olieprijs gematigd zal stijgen, om daarna weer te dalen tot een vergelijkbaar niveau. De Amerikaanse zakenbank denkt dat niet-OPEC-landen de productie zullen opschroeven en er daardoor een overschot zal ontstaan van 0,4 miljoen vaten per dag, wat een prijsstijging kan beperken. Tegelijkertijd voorziet GS dat de schalievoorraden grote schommelingen in de energieprijzen zullen tegengegaan, wat het risico op een aanzienlijke daling van de olieprijs beperkt.
Geopolitiek gaat invloed uitoefenen op de oliemarkt
Verder zullen geopolitieke gebeurtenissen volgens GS ook in 2025 een grote invloed hebben op de oliemarkt. Sommige Amerikaanse beleidsvoorzitters zinspelen op strengere sancties voor Iran. Daarbij wordt het belangrijk in welke mate de VS Israël blijft steunen. Mocht de steun toenemen, dan neemt de kans op onderbrekingen in de aanvoer van ruwe olie uit Iran toe.
Lees ook Olieaandelen | Wat betekent ‘drill, baby drill’ voor onze adviezen?
Als de Iraanse olieaanvoer met een miljoen vaten per dag daalt, denkt GS dat dat de prijs van een vat Brent-olie daardoor kan stijgen tot $85 per vat. Voor heel 2025 voorspelt GS dat de prijs van een vat Brent-olie tussen $70-85 zal liggen en gemiddeld ongeveer $76 bedraagt.
Hoe gaat Trump de zaken aanpakken?
Voor 2026 zal het van belang zijn in wat het beleid van Trump gaat zijn. Als de handelstarieven zwaarder worden dan gedacht, houdt GS er rekening mee dat de prijs voor een vat Brent- olie tegen het einde van 2026 is gedaald richting $60.
Voor de langere termijn is GS hoopvol over de oliemarkt, omdat de vraag ook het komende decennium blijft groeien. De energiebehoefte van opkomende markten zal sterk toenemen naarmate hun bbp in de tweede helft van dit decennium met bijna 4% per jaar groeit. Deze economische groei zal ook de vraag naar luchtvervoer stuwen.
GS verwacht dat het aantal vliegtuigpassagiers wereldwijd tussen 2025 en 2024 met 100% zal stijgen. Voor het wegvervoer rekent de analist op een dalende olievraag door de stijgende verkoop van elektrische auto’s. GS schat in dat tegen 2026 er wereldwijd 17 miljoen EV’s worden verkocht en dit de vraag naar olie met bijna 0,6 miljoen vaten per dag drukt.