Netflix toont zijn spierballen
Macquarie Research wijst erop dat het vierde kwartaal de laatste keer is dat Netflix abonneecijfers deelt. De Amerikaanse streamingdienst legt vanaf dan meer nadruk op het verbeteren van de advertentieruimte.
Macquarie denkt dat live sportevenementen daarin een belangrijke groeimotor zullen zijn. Netflix zond eind vorig jaar de bokswedstrijd tussen Jake Paul en Mike Tyson live uit en trok wereldwijd 108 miljoen kijkers. Eerder sloot de streamingdienst een deal om de komende drie jaar wedstrijden van de National Football League uit te zenden en sleepte het de rechten in de wacht om de wereldkampioenschappen voetbal voor vrouwen in 2028 en 2031 live uit te zenden in de VS.
Netflix gaat bieden op uitzendrechten
Macquarie houdt er rekening mee dat Netflix de komende jaren gaat bieden op de uitzendrechten van onder andere de Major League of Baseball. Op deze manier drukt de streamingdienst traditionele tv-aanbieders uit de markt. De analist schat in dat hierdoor de advertentie-inkomsten van Netflix over 2025 uitkomen op $2 mrd, om in 2026 op te lopen naar $3 mrd en in 2027 naar $4,5 mrd.
Lees ook Netflix | De koning onder de streamers heeft een prijskaartje
Verder denkt Macquarie dat prijsverhogingen jaarlijks $600 mln aan de inkomsten van Netflix kunnen toevoegen. Het standaard reclamevrije abonnement van Netflix is goedkoper dan dat van concurrenten Disney+ en Amazon Prime, waardoor er voldoende ruimte is om deze prijsverhogingen door te voeren.
Macquarie heeft het koersdoel voor Netflix verhoogd van $795 naar $965 en het advies gehandhaafd op ‘kopen’.