Sterke kwartaalresultaten Richemont trekken luxesector omhoog
Met €6,2 mrd was het zelfs de hoogste kwartaalomzet ooit voor Richemont. De belangrijke juwelendivisie boekte een omzetgroei van 14% en was hierdoor goed voor €4,5 mrd, 73% van de omzet.
De kleinere divisie Overige, met onder andere kleding, liet 11% stijging zien tot €782 mln. Het bedrijfsonderdeel van specialistische horlogemakers heeft het wel lastig. Dat vertegenwoordigt 14% van de concernomzet en moest een omzetdaling van 8% slikken tot €867 mln.
Groei in vier van de vijf regio’s voor Richemont
Tegen constante valutakoersen kwam de groei in vier van de vijf regio’s uit op 19% tot 22%. Dat de totale omzetgroei ‘slechts’ 10% bedroeg, lag aan de regio Azië-Pacific. Die regio was een jaar geleden goed voor 36% van de en die kromp afgelopen kwartaal met 7%. Vooral zwakke verkopen in China waren de boosdoener.
Lees ook Luxemerken wacht het jaar van de slang
Toch is deze 7% krimp al beter dan de 18% terugloop in het eerste halfjaar, zoals alle onderdelen het beter dan in het eerste halfjaar. Het leverde Richemont een koersstijging op van 13,5% naar de hoogste beurskoers ooit. Ook andere luxemerken profiteerden, met koerswinsten van 4 – 6% voor Hermes, Prada, Burberry en Moncler en zelfs 8,6% voor LVMH.