Lagere containerprijzen zetten aandelen Maersk onder druk
Aan het einde van 2024 kostte het boeken van een containertransport van China naar Rotterdam $1641. Inmiddels is deze prijs gezakt naar $1252. Deze scherpe daling wordt mede veroorzaakt door geopolitieke ontwikkelingen, waaronder de recente gevangenenruil tussen Hamas en Israël. Dat had ook invloed op de koers van Maersk.
Bovendien hebben de door Iran gesteunde Houthi-rebellen in Jemen aangekondigd dat zij hun aanvallen in de Rode Zee en de Golf van Aden zullen beperken tot uitsluitend Israëlische schepen. Dit besluit kwam nadat het staakt-het-vuren in de Gazastrook zijn tweede dag was ingegaan.
Tarieven Rode Zee zijn gedaald
Een ander positief teken is dat de tarieven voor oorlogsrisicoverzekeringen voor schepen in de Rode Zee zijn gedaald. Momenteel bedragen deze tarieven ongeveer 0,5% van de waarde van het schip (‘hull value’), terwijl ze eind 2024 nog tussen 0,7% en 0,8% lagen.
Een bijkomende ontwikkeling van invloed op Maersk was het akkoord dat op 9 januari werd bereikt tussen de werkgeversorganisatie en de vakbond in de VS. Het zesjarige cao-akkoord voorkomt een dreigende staking van havenarbeiders aan de oost- en zuidkust van de Verenigde Staten, die gepland stond om op 15 januari te beginnen.
Rederijen, waaronder Maersk, hadden gewaarschuwd voor ernstige verstoringen in de toeleveringsketen als gevolg van een mogelijke staking. Maersk adviseerde klanten in de aanloop naar het akkoord om beladen containers tijdig op te halen en lege containers terug te brengen.
De auteur heeft een long positie in Maersk.