Updates

Aandelen Nederland

PostNL

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
houden
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Goldman Sachs

Advies
houden
Aandelen Nederland

Galapagos

Advies
kopen
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fagron

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Exxon Mobil

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Wolters Kluwer

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

PostNL

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
houden
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Goldman Sachs

Advies
houden
Aandelen Nederland

Galapagos

Advies
kopen
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fagron

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Exxon Mobil

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Wolters Kluwer

Advies
houden

Krimp Nederlandse retail eenmalig

0 0 Leestijd ongeveer

Gewenning van hogere prijzen zal zorgen voor omzetgroei voor de Nederlandse detailhandel, verwacht ING Research.

In 2024 werden goederen in Nederland gemiddeld 1,5% duurder. Voedingsmiddelen en alcoholvrije dranken stegen 1,7% in prijs en persoonlijke verzorgingsproducten zoals parfum en schoenen waren met een prijsstijging van 3,6% en 2,6% de uitschieters.

Aan de andere kant werden kleding en elektronica juist 0,5% goedkoper. ING Research denkt dat de grootste prijsstijgingen in de detailhandel inmiddels achter ons liggen, al betekent dit niet dat alle prijsstijgingen voorbij zijn.

Koopkracht Nederland gaat dit jaar verbeteren

De analist verwacht dat de koopkracht dit jaar verbetert en dat Nederlandse consumenten meer gewend raken aan de hogere prijzen, met als gevolg dat zij dit jaar meer zullen uitgeven in de winkelstraat en online. Dat zal onder meer terug zijn te zien bij supermarkten, die een uitdagend jaar achter de rug hebben. Door het tabaksverbod zagen supermarkten in 2024 voor het eerst in twintig jaar de omzet krimpen. Voor 2025 rekent ING Research erop dat de omzet van supermarkten en speciaalzaken met 1,5% groeit.

Lees ook B&M European Value Retail | Afgeprijsd winkelaandeel

ING Research denkt dat in e-commerce pure online spelers het opnieuw beter doen dan retailers die naast een fysieke winkel ook online verkopen. Deze multichannel retailers boekten vorig jaar een omzetgroei van 1%, terwijl de omzet van pure online spelers met 8% toenam.

Persoonlijke verzorging wordt populairder

Bij de detailhandel non-food voorziet ING Research dat consumenten vooral meer geld gaan uitgeven aan persoonlijke verzorgingsproducten. Verder zullen woonwinkels en het doe-het-zelfsegment profiteren van de aantrekkende woningmarkt.

Wel verwacht ING Research dat het aantal bedrijfsbeëindigingen en faillissementen in non-food verder toeneemt. Retailers met een verouderd verdienmodel kunnen vanwege hun slechte financiële positie niet investeren in personeel en vernieuwing, waardoor deze bedrijven dreigen uit de winkelstraat te verdwijnen.

Lees ook Vastned | Winkelvastgoedreus doet stapje terug

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.