Krimp Nederlandse retail eenmalig
In 2024 werden goederen in Nederland gemiddeld 1,5% duurder. Voedingsmiddelen en alcoholvrije dranken stegen 1,7% in prijs en persoonlijke verzorgingsproducten zoals parfum en schoenen waren met een prijsstijging van 3,6% en 2,6% de uitschieters.
Aan de andere kant werden kleding en elektronica juist 0,5% goedkoper. ING Research denkt dat de grootste prijsstijgingen in de detailhandel inmiddels achter ons liggen, al betekent dit niet dat alle prijsstijgingen voorbij zijn.
Koopkracht Nederland gaat dit jaar verbeteren
De analist verwacht dat de koopkracht dit jaar verbetert en dat Nederlandse consumenten meer gewend raken aan de hogere prijzen, met als gevolg dat zij dit jaar meer zullen uitgeven in de winkelstraat en online. Dat zal onder meer terug zijn te zien bij supermarkten, die een uitdagend jaar achter de rug hebben. Door het tabaksverbod zagen supermarkten in 2024 voor het eerst in twintig jaar de omzet krimpen. Voor 2025 rekent ING Research erop dat de omzet van supermarkten en speciaalzaken met 1,5% groeit.
Lees ook B&M European Value Retail | Afgeprijsd winkelaandeel
ING Research denkt dat in e-commerce pure online spelers het opnieuw beter doen dan retailers die naast een fysieke winkel ook online verkopen. Deze multichannel retailers boekten vorig jaar een omzetgroei van 1%, terwijl de omzet van pure online spelers met 8% toenam.
Persoonlijke verzorging wordt populairder
Bij de detailhandel non-food voorziet ING Research dat consumenten vooral meer geld gaan uitgeven aan persoonlijke verzorgingsproducten. Verder zullen woonwinkels en het doe-het-zelfsegment profiteren van de aantrekkende woningmarkt.
Wel verwacht ING Research dat het aantal bedrijfsbeëindigingen en faillissementen in non-food verder toeneemt. Retailers met een verouderd verdienmodel kunnen vanwege hun slechte financiële positie niet investeren in personeel en vernieuwing, waardoor deze bedrijven dreigen uit de winkelstraat te verdwijnen.